söndag, mars 25

Ett Jet Set Junta-palats i Rom















”Du åker fan inte till Rom utan att konsumera kultur”. ”Åtminstone ett museum ska du besöka i alla fall!”. David läxar som vanligt upp mig när jag ska ut och resa. Han är väl rädd att jag ska åka till Japan och komma hem med ett gäng strumpor; som sist jag var på resande fot (när vi hade sett ”De andas liv” tyckte han till exempel att mina DDR-kunskaper var så rudimentära att han köpte en faktabok till mig efteråt: Stasiland). Men jag gick faktiskt på ett museum denna gång. Ett fantastiskt fint ett som Katja tipsade om när vi var och såg den mycket habila ”Notes on a scandal”. Ett privat palats med målningar från bland annat Carravagio. Doria Pamphilj Gallery. Dit tycker jag att ni ska gå när ni är i Rom, skrev Katja i ett mejl.

Och dit gick vi. Målningarna var mäktiga och palatset pampigt. Gillar man inte konst men är glad i mat bör man besöka Doria Pomphilj ändå. Det finns nämligen en fantastisk lunchställe på markplan i palatset. Ett slags tea room som serverar små pastarätter och små briljanter till bakverk. Mycket Jet Set Junta alltihopa.

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Fan va fint! Thomas Tvivlaren in action. Den killen nöjde sig inte förrän han fick ordentliga bevis. Caravaggios bästa skulle jag vilja säga. Barock när den är som finast utan alltför mycket Brolinänglar och syrianskt pizzabladguld. Sedär André det tar sig. Tyvärr sumpade du väl sixtinska kapellet för att du skulle shoppa nåra jämrans limefärgade strumpor eller nån rosévinfärgad scarf.

26/3/07 13:36  
Blogger André Johansson skrev..

Jag var både vid Colosseum och i påvens basilika!

Jag hoppas för övrigt att ni ser kopplingen till Katjas text om Berlusconubilden i valet av Caravaggiobild.

26/3/07 14:29  
Anonymous Anonym skrev..

Vad trevligt att du gjorde som jag sade, André! Det är inte alla som förstår när man menar allvar med ett tips.

26/3/07 17:02  

Skicka en kommentar

<< Home