måndag, februari 26

Söndag i Saltsjöbaden















Förra gången jag var här berättade Nisse att jag var väldigt lik hans tyska barndomsvän Wolfgang från Härnösand. "Upp i dagen, jag har inte sett honom sedan 40-talet", sade han och gick in i sitt arbetsrum och väntade på ett samtal från en samhällsplanerare på Nacka kommun. Nu har Nisse gått bort och jag, Ebba och Björn sitter i Kajsa Strinnings kök och dricker te. Kajsa ondgör sig med underbara undanglidande ironier om nybyggen på ön och prickkastar våra urkramade tepåsar i vasken. Hon missar den tredje. Det visar sig att Björn har glömt att ta bort telappen.

Efter ett tag vid köksbordet kom vi in på bloggen. Man pratade så mycket om att blogga eller om det hette logga, men vad är det egentligen, frågade Kajsa. Och jag försökte förklara det genom att för det mesta är det ett slags dagbok som man publicerar på nätet. Till exempel att jag, som har en blogg, i morgon skriver om att jag satt och drack te och åt skorpor i ditt kök. Har man inte alltid suttit i kök och druckit te och ätit skorpor, undrade Kajsa.

Vi tar adjö och går ut på en promenad. Efter en dryg halvtimme i tät nedfallande pudersnö är vi framme vid en före detta trevånings sommarstuga med sjöutsikt som är tilläggsisolerad till åretruntboende. För en grabb från bruket i byggsatsvilla är det mycket exotiskt. Pigkammare, piano och vinterträdgård. Allt det där. Ebbas kompis Anna har satt på bastun och vi klär genast av oss. Efter att vi rullat oss i snön tre gånger sätter vi oss i salongen och dricker kaffe. Efter en kvart kommer Anna in med varsin räksmörgås. Det smakar fantastiskt.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

27/2/07 19:11  
Anonymous Anonym skrev..

Hej André!
Att komma in i salongen med ett gäng räkmackor låter ju som något min mormor skulle göra. Kajsa framstår helt klart modernare än jag måste ha gjort. Kul var det i alla fall. Nästa gång borde helt klart cognac, rökrockar och tjänstefolk förekomma.

Du är värd en tia för självmulningen.

27/2/07 20:10  
Anonymous Anonym skrev..

Och helt klart upprepar jag mig själv. Helt klart.

27/2/07 20:11  
Anonymous Anonym skrev..

Hej Anna! Och tack för i söndags.

Jag förutsätter att pigan är i pigkammaren nästa gång. Annars är jag rädd att vi måste skrota Saltsjöbadsbloggandet.

Konjak i biblioteket låter (helt klart) underbart (även om jag föredrar calvados).

Med tanke på att jag förra gången blev sjuk efter att mamma lockat med en tia om jag rullade mig i snön efter bastubad känns det bra att kunna meddela att jag sitter här och tittar på Existens och känner mig frisk som en nötkärna!

/André

27/2/07 20:52  

Skicka en kommentar

<< Home