måndag, mars 19

Sport och stil



















Igår kväll stod jag som vanligt och stekte en biff och lyssnade på P1. Trots att min hals var helt förstörd efter Rom-resan hade jag det ganska bra vid spisen. Det skulle snart bli ett program om sport och stil på P1. Stil, det Susanne Ljung-ledda programmet. Se där, ett gammalt och ett nytt intresse som ska samsas under en timme! Saken är biff. Tänkte jag samtidigt som jag fick slänga över halva av tiokrononorsavocadon i slasken (den var brun). Ljung inledde med att berätta om Henry Lacoste och Fred Perry och derass tenniströjor som blivit klassiskt pikémode med tiden. Via Björn Borgs pannband tog man sig till till en intervju med Börje Salming och hans kallingar. Mer blev det inte. Jo, man nämnde också att i Italien mäter man en frisyrs trendriktighet genom att jämföra den med anfallspelarna i Los Scudetto. Det vill säga information som man som turist får om man ögnar igenom en Rough guide to Italy. Kalla mig För Björn Elmbrant, men den där stilen håller inte. P1 måste krångla till det mer än så för att jag ska köpa deras nya mer publiktillvända stil.




















Apropå fotboll och stil passade jag på att se Roma-Udinese på Olympaistaden. Vi satt litet för långt ifrån för att se om Tottis frisyr matchade min Gantfrippa, men han gjorde två mål i matchen som Roma vann med 3-1 och vi hörde 40 000 Roma-supportrar sjunga i skitsnygga supportertröjor. Förmodligen var det då jag drog på mig min förkylning, när jag satt i lila Ralph Lauren-piké (där har ni underlag för ännu en Raffe-spaning, Rodeobloggen) och drack en starköl i plastflaska i 17-gradigt vårväder. Apropå lila (Jens, nu blir du nog orolig på riktigt) så köpte jag ett par lilatonade Ray Ban-glasögon i pilotmodell i Rom. Lila, mina damer och herrar, det är vårens färg det.

9 Kommentarer:

Blogger SweJens skrev..

http://www.jenseriksson.se/_bilder/almostandre.jpg

19/3/07 21:49  
Anonymous Anonym skrev..

André, du får akta dig så inte nån fångar in dig, stoppar upp dig och ställer ut dig i en glasmonter på Pierre Bourdieu-muséet i Grenoble.

För övrigt var landsfaderns beskrivning av en upprörd Helmut Kohl aggressivt ätandes smör bland det roligaste jag hört sen Weeping willowsbajen torska bandyfinalen för 70:e gången i rad.

20/3/07 09:09  
Anonymous Anonym skrev..

David, du får nästan det där med PB att låta som någonting dåligt.

20 klickar smör a tio gram på en liten tallrik. Landsfadern är mer sofistikerad och kör med ost istället för smör när ångest ska dämpas.

/André

20/3/07 10:54  
Anonymous Anonym skrev..

Jens ringer och hotar mig för att jag istället för att kommentera hans jämförelse mellan mig och almost famous-tjejen snackar ost. Jag kan förstå honom, för vi det är lila brillor på båda bilderna. Men vad menar han mer? Att jag är en wannabee? En sådan som gå sängvägen för att få fler läsare på bloggen?

/André

20/3/07 14:54  
Blogger SweJens skrev..

Ja vad meda jag?

20/3/07 16:28  
Blogger André Johansson skrev..

Jag ringde till David för att fråga om PB, men han svarade svävande och la sedan på med hänvisning till att han var på dagis med Totoro. Vad menade han? Att mitt kulturella kapital är knackigt?

20/3/07 19:38  
Anonymous Anonym skrev..

I programförklaringen till det nya P1-programmet ”Stil” står det att det handlar om ”smink, mode, relationer och inredning”.

Det låter oroväckande. Ytligt. Flams och trams. Allt det som är motsatsen till den trogna kanalen P1 som vi känner den.

Fel, fel, fel. Om man någonsin tvekar över vad P1-mässigt betyder ska man lyssna på ”Stil”.

Varje program har ett tema. Senast handlade det om sport. Jag som är helt ointresserad av mode och ännu mer ointresserad av sport satt som klistrad vid radion. Det gavs en redogörelse för shortsens historia och en förklaring till hur det kom sig att Björn Borg och Börje Salming gav sig in i klädbranschen. Sedan följde en undersökning av homofobin inom sporten med inbjuden genusforskare. Och mycket mer.

Fördjupning och nya perspektiv är nyckelorden. Plus, förstås, ett engagerat berättande. Bra journalistik, helt enkelt. ”Stil” produceras externt, men det är intressant att se att redaktionen i huvudsak består av före detta SR-medarbetare.

http://sydsvenskan.se/nojen/article225976.ece

22/3/07 08:29  
Blogger André Johansson skrev..

Kanske är det för att jag, till skillnad från Oline Stig i den citerade Sydsvenskantexten, är ganska intresserad av stil och sport som jag inte gillade programmet så mycket som jag hoppades på.

/André

23/3/07 09:23  
Anonymous Anonym skrev..

ganska intresserad? *LOL*

2/8/07 05:44  

Skicka en kommentar

<< Home