torsdag, januari 11

Leka litteraturklubb




















I dagens DN på Stan skriver Kristoffer Poppius att han hoppas att min och Björns (han skriver Ranelid, men jag tror att det ska föreställa humor och att han egentligen menar af Kleen) litteraturklubb snart ska starta. Det låter i och för sig intressant men några sådana planer varken finns eller har funnits. Jag tänker mig något i stil med:

En klubb där man spelar Lambchop på låg volym och Hans Appelqvists på hög volym och där en sådan som David högläser ur svenska statarromaner med det högstämda tonläget hos en prästson och när han är klar tar Karin vid och hon plockar fram sin allra finaste P1-skånska och citerar från Mustafa Cans klassreserapporter varpå Mattias läser en hel Momus-essä från skenet av en laptop på bästa Boxholmska samtidigt som Annina förbereder några aforismer från dandyn Quentin Crisp och precis när alla tror att det är dags att gå hem tar Alaaddin fram Orhan Pamuks ”Snö” och dekonstruerar allegorierna om den turkiska politiska historien och lyssnar man då riktigt noga kan man kanske höra P-G läsa Brott och straff för sig själv i ett mörkt hörn av lokalen. Och varje dag kan man läsa ett reportage om hur kvällen fortlöpte signerat Björn.

Jag vet nog inte riktigt vad en litteraturklubb är egentligen, men jag minns att det blev bråk sist jag besökte en.

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Kanske något i stil med Malla Silverstolpes (eller Fredrika Limnells) salonger? Under romantiken var det vanligt att välbärgade, med rymliga våningar, bjöd in till samvaro.

11/1/07 21:45  
Anonymous Anonym skrev..

Vadå, det blev väl inte bråk när du var på litteraturklubb i högkulturens epicentrum på Akademiiiien igår!? Och dessutom gav du Horace tillfälle att sniffa på dina använda träningskläder.

12/1/07 00:22  
Blogger André Johansson skrev..

Det har du rätt i! Måste blogga om det.

12/1/07 09:11  
Blogger André Johansson skrev..

Jag kan dock klargöra att B och jag var och rekade lokal för littraturklubb men att jag inte hade något med det att göra. Jag var bara sugen på rågwhisky och hängde på.

13/1/07 10:47  
Anonymous Anonym skrev..

Du har en Pollackifierad världsbild André; men okej jag ställer väl upp på den något nötta schablonen och läser med darrande tordönsstämma tryfferad med den omisskännliga klangen av osande och fräsande predestinationslära ett klassiskt smakprov från Ivar Lo:

"Vad ni skaffar till världen mycket barn, sade folk ibland åt statarna. Era barn föds hit som loppor, som loppor precis föds de...Sluta upp med att skaffa flera barn!

Lät det bra som en inledning?

André får läsa högt ur gamla Buster på bräkande speedwaymål. Fan va fint.

13/1/07 12:26  

Skicka en kommentar

<< Home