söndag, december 31

Jul i dalom


















Dan före dan. Det är fullsatt på tåget till Dalarna. Jag och Björn sitter i Bistrovagnen och äter en frukostmeny med plustillägg. Vi tar påtår i Sala för att vara säkra på att ha sittplats till Krylbo. Min lillebror Mattias hämtar mig vid tåget och vi åker direkt till min kusin som nyligen fyllt 23 år. Han har tagit över min döda mormors systers bostadsrätt i centrala Avesta. En rottweiler slickar mig på jeansen när vi kliver in i hallen. Det serveras kaffe i vardagsrummet samtidigt som en AC/DC-konsert projiceras på en stor duk. Mattias och kusinen spelar dataspel medan hunden fortsätter att slicka mig på jeansen. Jag vågar inte ta bort hunden och är snart sjöblöt om byxorna.

På väg därifrån hälsar jag och min bror vi på ett par äldre damer i trapphuset som, visade det sig när vi träffar vår kusin dagen efter, trodde att vi var försäljare av någon slags tro. Ett par mörka överrockar och en artighetsfras räcker tydligen för att bli tagen för Jehovas i Avesta.

Vi tar en snabb sväng förbi Östanbyn där Mattias visar upp sitt nya kök. Som om ett innerstadskök landat i landbygden: Vitt, vitt, vitt och lite grön mosaik. Mattias hästlika blå hund (Grand danois) bryr sig som vanligt inte om mig. Vi åker vidare till mina föräldrar där det är traditionsenlig uppesittarkväll: Julskinkan smakas av samtidigt som pappa häller upp snapsar och mamma delar ut varsitt kuvert med lotter. Vi vinner inget, men medan Bingolotto puttrar på får jag se ett gigantiskt paket bredvid den vita platsgranen. ”En indian. Det är en mäktig gipsindian i paketet. Den är till dig”, säger Mattias avmätt och fortsätter: ”Den är 160 cm och är köpt på Blocket för femhundra. ”




Julafton. Precis som de senaste tio julaftnarna berättar pappa vid frukosten att han ska åka till Säter och tända ljus vid farmor och farfars minneslund. Och som vanligt svarar jag att jag gärna följer med och som alltid blir pappa förvånat glad över sällskap och går ut och skrapar bilrutorna och när han vrider om nyckeln i tändningslåset börjar varje år Bob Dylans senaste skiva snurra.

Vid lunch är vi tillbaka och väntar på att våra kusiner ska komma för att fira julafton. Kusinerna är tre: Två kvinnor i 30-årsåldern och en kille på dryga 20. De kommer med sin mamma. Kamphundarna får inte följa med. Vi äter julbord och somnar sedan i soffan. Därefter är det dags för paketöppning och gipsindianen visar sig vara ett hemmabiopaket. Jag får även en resa till Rom och silverbestick.

Vid niotiden är det dags att ännu julafton spela sällskapsspelet Med andra ord. Det går ut på att man två och två, på tid, ska förklara så många ord man kan för den andra. Mina kussar hamna i samma lag och A ska förklara ordet ”bikupa” för L. ”Det som tjejer har för brösten” börjar A och fortsätter ”Olika bröststorlekar!”. ”A-kupa, B-kupa, C-kupa, D-kupa”, försöker L. Tiden går ut och det visar sig att ordet som A sökte var bikupa. Jag och Mattias vinner.

Strax efter ett lägger jag ifrån mig Henning Sjöströms ”Vägen från byn” (tänk er Eyvind Johnsons ”Nu var de 1914” skriven mer rapsodiskt och formulerad som ett telegram) och somnar.

Juldagen. Ännu en jultradition: Squash med Conny. Jag får stryk. Jag och Mattias åker därefter hans hus i Östanbyn och spelar fotbollsspel. Jag får stryk. Eftersom det är juldag är hemvändarkväll och disco på Älvan. Vi har ingen biljett till tacobuffén men det ryktas om att ett visst eftersläpp ska ske efter tio. Strax efter nio ställer vi oss i den allt bredare kön. Vi dricker medhavda snapsar och snackar med ett gäng medelålders damer som, visar det sig, är bekanta med mamma. När vi efter en timme är framme vid insläppet blir vi informerade om att inga mer släpps in. Toaletterna har kollapsat. När vi går därifrån ser vi mammas Tupperware-kompisar hänga in sina kappor. De har trängt sig.




















Vi går med frusna fötter till American pizza och delar på en beapizza. Bestämmer oss för att avsluta kvällen och börjar gå mot Skogsbo. Får tag i en taxi halvvägs och vi läger oss i dubbelsängen. Jag högläser i Murakamis ”Norwegian Wood” (tänk er Klas Östergrens "Fantomerna", det vill säga en Popsicle-låt, i Japanversion). Efter fem minuter snarkar Mattias högt.

12 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

André, du glömde nämna resultatet i den stora biljardtävlingen. Vissa saker är lätt att förtränga.

2/1/07 06:46  
Blogger André Johansson skrev..

Just det. Jag förlorade även där. Men jag vann över Lundvall (pappas popkompis)!

2/1/07 09:36  
Blogger André Johansson skrev..

Jag bör tillägga att när jag pratar om Popsiclelåt så menar jag mer låten Sandy (tjejen som alla poplåtar handlar om enligt Klas Östergren). Någon kanske tycker att man borde nämna Kent eftersom Jocke Berg förr pratade om hur inspirerad han var av Klas i sit textförfattande. Och han har säkert läst skitmycket Klas men jag har aldrig sett några högklassiga i hans texter.

Jag bör nog även tillägga att Henning Sjöströms självbiografiska roman var sådär. Man tänker genast på böcker som "Nu var det 1914" och "Nässlorna blomma", och då blir det naturligtvis svårt för Henning att hävda sig.

2/1/07 14:00  
Blogger André Johansson skrev..

Det ska vara:

..jag har aldrig sett några högklassiga avtryck i hans texter.

2/1/07 14:02  
Anonymous Anonym skrev..

Henning Sjöström är bäst som sångare. Hans version av Blowin in the Wind är oerhörd, sinnesexploderande.

Lundvall; är det han som förklarade att "jag jobbar ju med reklam då..." sekunderna efter att jag sagt nått polpotskt i stil med att alla som jobbar med reklam borde hängas i hälsenorna? Det var innan nån Woven Hand konsert, tror jag. Jag hade druckit öl innan, vilket såklart ursäktar mitt beteende men det känns ändå lite sisådär när jag tänker tillbaka på det. Ungefär som Hitler kanske skulle kännt det om han efter ett upphetsat framträdande på nån ölstuga i 20-talets München upptäckt att den judiska församlingen bokat lokalen för att fira Purim. Undrar om han som jag hade försökt slingra sig ur det.

2/1/07 20:25  
Blogger André Johansson skrev..

Det finns bara en Lundvall i Avesta. Och det var just han du träffade. Minns att du föröskte komma undan genom att omdedelbart efter ditt omyndigförklarane framföra hur postivt det var att han framförallt hade kunder som arbetade i den fördömliga offentliga sektorn (dvs den tärande). Det gick väl sådär.

2/1/07 21:06  
Anonymous Anonym skrev..

Det gick åt helvete, men samtidigt får det faktiskt vara lite ordning på saker och ting. Man kan inte vara från Avesta, gilla Woven Hand, vara sympatisk, hederligt friserad och kompis med din far med krabbklor och allt och förväntas vara reklamare. Han hade ju lika gärna kunnat vara taliban eller kannibal eller nått sånt. Han måste ju råka ut för liknande intermezzon dagligen. Fördomsprofiler har Gud skapat för att de behövs, för att vi skall kunna orientera oss smidigt socialt och så. Man måste också vara beredd att ställa upp på detta.

3/1/07 09:31  
Anonymous Anonym skrev..

Så sant. Intermezzon får man leva med när man har den profil man har. Men man lär sig att hantera såna situationer även på besök i huvudstaden. Bl a genom att inte yttra sina egna fördomar om t ex lärare. Det var väl Langevald som sa att "en lärare är ett slags amfibievarelse. Han är vuxen men han lever i barnens värld". Eller var det Ingvar Oldsberg? Nåväl, men det var en trevlig kväll.

4/1/07 19:28  
Anonymous Anonym skrev..

Av någon anledning blev det anonymt det där - men så är det kanske när man kommenterar från Dalom / Lundvall.

4/1/07 19:32  
Anonymous Anonym skrev..

Jag börjar förstå vad den gamle Hemmingh Gadh menade när han skrev att "dansken, juten, tysken och djävulen, alla rädes dalasocken". Här dyker du upp i bakhåll med en skarpslipad dalapil laddad med Ingvar Oldsberg när man minst anar det.

Lärarfördomsprofilen vårdar jag ömt skall du veta. Manchesterkavaj, sandaler, slentrianmässigt arbetstidsgnäll, dåligt kaffe, och irritationen över ungdomar som inte passar in i medelklassnormen m.m är alla viktiga delar i upprätthållandet av fördomsprofilen.

Vad tycker du om Woven hands senaste skiva förresten?

5/1/07 12:05  
Anonymous Anonym skrev..

Nämen, det är ju precis den förklädnaden som jag har när jag besöker mina kunder inom det offentliga. Lustigt.

Nix, Woven:s nya har jag inte hunnit med. Däremot rekommenderar jag Lambchop:s senaste (Damaged). Den är omedelbart bra och sen bara växer den hela tiden. Och Ludgo-Pelle förstås.

8/1/07 21:08  
Blogger André Johansson skrev..

Saker som är omdelbart bra och sedan bara fortsätter att växa gillar jag. Laddade hem Lambchop igår. Ska köpa nya lurar till poden idag (bara för det!) och sedan blir det Lambshop för hela slanten.

Och Lundvall, glöm inte att lyssna ordentligt på Junior Boys senaste.

9/1/07 11:24  

Skicka en kommentar

<< Home