onsdag, januari 10

Lundvall, Lambchop och Air france

















Pappas poppolare Lundvall skrev i en kommentar till min julblogg att Lambchops nya skiva ”Damaged” inte bara var omedelbart bra, utan att den dessutom växte. Det är naturligtvis ett bra argument i sig, men Lundvall är även mannen som för tio år sedan tog med mig ner i sin källare och visade skivsamlingen. Där blev jag bland annat bekant med grupper som Aztec Camera, Holiday och Tullycraft. Innan jag gick fick jag de två första numren av tidningen Benno med mig. Det ger argumentet tyngd.

Igår lyssnade jag igenom Lambchops ”Damaged”. Den var mycket riktigt bra. Kanske inte på det där omedelbara sättet som jag lägger i begreppet, men definitivt bra. Växer gör den alldeles säkert. Ty Kurt Wagner är en stor man.

Lite senare samma kväll återupptog jag och Mattias vårt motionslöpande. Vi sprang en knapp mil (vi är dåligt tränade för tillfället), åt köttfärssås och spaghetti (rester från gårdagen) och tittade på The Line of Beauty (som var riktigt bra). Medan jag duschade laddade Mattias ner musik till mig. På väg till jobbet imorse lyssnade jag: Air France. Musiken var omedelbart bra och någonstans kring Skanstull lyfte det. Displayen visade "Beach Party". När jag var vid Gamla stan var jag hög på låten "Never Content".

Air France är från Sverige har Embassy som idol. Det är jag övertygad om när jag lyssnar på denna lätta fuskhouse. Det låter precis som jag vill ha min pop: Lyxigt, rytmiskt och lätt. Jag har redan lagt dem i mappen för svenska samtida artister att älska. Air France ligger tätt intill Nicolas Makelberge, Tough Alliance och Embassy.

När jag mejlar Mattias och frågar om Air France får jag veta att de ligger på Tough Alliance egen etikett Sincerely Yours och att låtarna jag hört är från deras nysläppta EP. Jag får även omslaget skickat till mig. Polopop.

9 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

"Lyxigt, rytmiskt och lätt."

När ska du köpa min Mac?

10/1/07 11:10  
Blogger André Johansson skrev..

När den blir rytmisk.

10/1/07 12:47  
Anonymous Anonym skrev..

Är det meningen att det skall stå "Lambshop" i rubriken?

11/1/07 15:12  
Anonymous Anonym skrev..

jarno>>André är medlem i Vänsterpartiet Konsumisterna så det är nog meningen.

11/1/07 15:53  
Anonymous Anonym skrev..

Snäll André, du, av alla människor, FÅR inte skriva "Tough Alliance EGNA etikett". Egna är plural, etikett är singularis, alltså EGEN etikett.

Om jag får tillfälle att träffa dig i kväll kan jag ägna mycket tid åt att förklara varför du är en moraliskt, politiskt och socialt fördömd individ om du inte slutar skriva "Tough Alliance EGNA etikett". Och du kommer att få rikliga tillfällen att förklara för mig varför jag i princip bara ska hålla truten.

11/1/07 16:09  
Blogger André Johansson skrev..

Jarno: Nej, det skulle precis som på de två andra ställena stå Lambchop. När jag kollade efter såg jag att jag stavat fel även på inlägget ovan. Jag är oduglig.

Jocke: Se ovan.

PS. Inte en kommentar från Jocke sedan den här bloggen startade någon gång i augusti och så är det första inläggget en lektion i grammatik. Visserligen en rättfärdig sådan, men bättre kan du!

11/1/07 16:45  
Anonymous Anonym skrev..

Haha! Jag håller truten, i princip, MEN ...

11/1/07 16:52  
Anonymous Anonym skrev..

Inledningslåten på "Damaged" är tycker jag iallafall ett bra exempel på omedelbart bra.

29/1/07 16:57  
Blogger André Johansson skrev..

Det håller jag med om. Den är rakt igenom omedelbar och rakt igenom underbar.

29/1/07 17:17  

Skicka en kommentar

<< Home