torsdag, september 27

bakom foliefönstren



Jag har ljugit om mina grannar. Alla är inte revisorer på Ernst & Young. Jag har redan berättat om Gustavsson, vänsterbacken, men det finns fler som bryter mot Kungsholmsnormen. Idag när jag var på väg ner i tvättstugan fick jag fick jag veta mer om de som håller till på bottenvåningen. De har folietapetserade fönster, så det har varit svårt att se vad det är för några som bor där. Men idag fick jag alltså syn på dem. Eller ja, jag såg dem kanske inte riktigt, men jag fick, kan man säga, en skymt. Det är flera som bor bakom foliet, det har jag förstått sedan länge, och om alla är av samma sort vet jag inte. Men någon av dem hade idag ställt två bakplåtar med nymålade tennsoldater på torkning utanför fönstret.

Hörde du det, David, jag har tennsoldatshistoriker i huset.

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Jag är mycket nöjd. Kanske hjälper detta att reparera Kungsholmens något itkonsult-solkiga rykte.
Stilig tennsoldatsbild. Det är dock inte Stockholmare som målat dessa tennsoldater. Kan du inte fota de som du såg? Många av dina trogna läsare skulle nog uppskatta detta.
Fint med kavalleristen som ramlar i backen men med pistolen ståndaktigt utfälld.(Men är han ordentligt målad?) De småländska grenadjärerna i sina något skrytiga höga mössor tycks vara hyffsat välgjorda.

Du måste bli kompis med tennsoldatshistorikerna, André. Bjud dem på pingis och calvados vi gillar sånt. Om du bjuder hem dem så får du ta och bläddra och tumma lite i den där Stalingradboken(är det det din enda historiska bok) som du inte läst så du inte ger ett totalt tv3-schabbigt intryck. Vad du gör, nämn inte Cronstedt och Sveaborg, för då kan det bli djävligt upprört och då blir du aldrig av med dem.

28/9/07 16:16  

Skicka en kommentar

<< Home