måndag, maj 7

Otobüs














Tanken var att vi skulle avsluta söndagen med ett besök på moderna, men vi tog fel buss. Det blev Djurgården istället för Skeppsholmen (det är inte första gången) och Gröna Lund istället för Mamma Andersson. Måleri i all ära, men en tur i bergochdalbanan en solig söndag är inte kattskit.

Senare kom Alaaddin med bussen från Lappis. Vi drack te och åt kakor och han visade turkisk film som han hade subtitlat till engelska. Otobüs. En turkisk kultfilm från 1976 där ett gäng turkiska arbetskraftsinvandrare åker minibuss till Sverige och parkerar på Sergels torg. Där blir de lämnade av skurken till chaufför utan pass och pengar samtidigt som en orgie i stiliserat styltiga stereotyper startar. Jag vet inte om den var särskilt bra, men det var trevligt att sitta i soffan och fnissa åt mellanöstenmustascher på män i illasittande, gråa kostymer (turken) och sexgalningar i Bröderna Leijonhjärta-frisyrer (svensken). Som att se hur det skulle se ut om Borat besökte en reklamfilm för Björn Borg-kalsonger.

5 Kommentarer:

Blogger Johan B skrev..

André, visst var det en skäggrap men lång var den i alla fall.

När det gäller strumpor går jag på vad en karaktär på The Sartorialist sa, strumpor skall aldrig matcha något. Dessutom tittade jag på bilder från när min farfar var i USA 1969 i helgen och han hade minsann himmelsblåa strumpor.

Du är helt ok ute.

8/5/07 10:56  
Blogger André Johansson skrev..

Nu kanske ni undrar vad The Way We Wear-mannen pratar om ovan. Det är det här gamla inlägget:

http://andrejohansson.blogspot.com/2007/03/stilpoliserna-p-hyresgstfreningen.html

>>André, visst var det en skäggrap men lång var den i alla fall.

Jo, den var väldigt lång.

>>När det gäller strumpor går jag på vad en karaktär på The Sartorialist sa, strumpor skall aldrig matcha något.

Det är min stil! Jag försöker alltid bryta av ordentligt med typ ett par gröna comme des garçons-strumpor med gulddetlajer.

>>Dessutom tittade jag på bilder från när min farfar var i USA 1969 i helgen och han hade minsann himmelsblåa strumpor.

Du ser. Jag ska hälsa stilpoliserna på Hyresgästföreningen detta!

8/5/07 11:55  
Anonymous Anonym skrev..

Jag vet inte varför, men jag tycker att bussbilden är jättekul till en strumpdiskussion.

8/5/07 14:29  
Anonymous Anonym skrev..

"Lobbyisterna arbetar inte för det nya. Lobbyisterna arbetar för det gamla. Framtidens lösningar har inga lobbyister. Det är gårdagens lösningar som har lobbyisterna. Framtidens lösningar – de bärs av övertygade människor som har ideal och värderingar."
Göran Persson (s)

8/5/07 20:07  
Blogger Johan B skrev..

Ledsen att jag var lite off topic i min kommentar men annars hade du förmodligen inte sett min kommentar.

Skönt att se vad Göran har sagt nu när han skall bli, just det, lobbyist.

9/5/07 11:05  

Skicka en kommentar

<< Home