måndag, januari 15

Det förlorade svettbandet på Svenska akademien

















Jag glömde berätta att jag var på Svenska akademien i onsdags. Annina var med och arrangerade skönlitteraturseminarium och bjöd med mig. Det var jag och drygt hundra damer i Lisbeth Palme-page. Ebba Witt Brattström raljerade över undermåliga undervisningsböcker. Hon sade sig vara bedrövad över hur lite dagens ungdom kan om litteratur. Hur lite skönlitteratur de läser och om de någon gång läser så förstår de inget och om de begriper så fattar de fel. För att riktigt muntra upp sig själv citerade hon ett avsnitt ur Martina Lowdens ”Allt” där hon, Martina, snapshotläser en klassiker under en timme samtidigt som hon virkar. Det skulle illustrera hur unga människor förhåller sig till litteratur idag (samtidigt som hon, Ebba, i en bisats dömde hon ut ”Allt” som en alltigenom oläsbar bok). Jag som trodde att Martina och Malte var Horaces och Ebbas barn.

Man kan kanske undra vad jag gjorde där, i Börssalen under 13 kristallkronor bland alla dessa bibliotekarier med en debattpanel som förutom Ebba bestod av en bibliotekschef, Gabriella Håkansson och Sigrid Combüchen? Jag lyssnade på Bengt Göransson. Han var moderator och den som lyssnat på hans kusligt Palme-lika stämma vill ha mer. Det var ett tag att sedan sist (förra gången var på en Hyresgästföreningskonferens där jag hade den hopplösa uppgiften att presentera en ny riktlinje för lokalt hyresgästföreningsarbete strax innan Bengt hade i uppdrag att i två timmar filosofera fritt kring folkrörelsedemokrati). Där satt jag i alla fall med regnvått hår och lyssnade på vad Gabriella och Sigrid ansåg om skönlitteraturens ställning och folkbibliotekens framtid. Det var rätt intressant men mest satt jag alltså och väntade på Bengt: Hur han skulle sammanfatta vad varje inlägg i debatten handlat om dra och den där slutsatsen som får tankar att klarna. Raffinerad rörelseretorik.

När jag efter att ha tagit adjö av Annina begav mig hemåt glömde jag min träningsväska i garderoben. Ett slags Pradapåse (en svart nylonpåse som det en gång låg ett par Miu Miu-skor i) med svettiga squashkläder i. Efter ett samtal med bibliotekschefen åkte jag i fredags till Nobelbibliotekets reception och hämtade den kvarglömde påsen. De hade tagit hand om den och där låg den bredvid ett svartvitt Pamukfotografi och framför några halvfranska band. Det var då jag märkte, eller snarare när jag kom hem, att mitt vitsvarta Le Coq Sportif-svettband var borta.

Om ni ser Horace gympa osynkat till Haddaway med en svart tupp på vit botten runt handleden så vet ni var ni ska vända er.

23 Kommentarer:

Blogger Bockstensmannen skrev..

Jävlars vilket kulturmys! Jag är avundsjuk. Och apropå allas älskling Martina Lowden så har jag precis klämt hennes bok. Den var väl ganska bra. Men här kommer den fulla recensionen:
Ung finkultur-Kjell Alinge.

16/1/07 00:27  
Anonymous Anonym skrev..

Att förlora Le Coq Sportif-armbandet kan likställas med förlusten av "piosen".

16/1/07 09:57  
Anonymous Anonym skrev..

Det kan ha varit Ebba som snodde det också. Eller någon av bibliotekarierna.

16/1/07 10:03  
Blogger André Johansson skrev..

Men gympar verkligen Ebba och bibliotikarierna? Jag tror trots allt på Horace.

Jens: Jag får åka till Japan snart igen och köpa nytt. Om inte du kan ta några beställningar?

16/1/07 10:28  
Blogger André Johansson skrev..

Natalia Kazmierska skrev om detta i Expressen fär någon dag sedan:

Förkovrad generation

"Det är otrendigt att läsa romaner i dag", suckade Ebba Witt-Brattström samtidigt som hon bläddrade i superhippa Martina Lowdens Allt, när ett nybildat nätverk av litteraturlovers samlades under kristallkronorna på Svenska Akademien i onsdags kväll. Den gutenbergska läsupplevelsen är snart ett minne blott, fyllde Sigrid Combüchen i. Allt detta domedagsprat om boklånens död och unga människors skönlitterära luckor ligger alltså till grund för en panikkampanj som ska rädda Hce-hyllan på folkbiblioteken. Samtidigt som senaste Vecko-Revyn tipsar om Lars Saabye Christensens nya och DN På Stans Kristoffer Poppius hävdar att hans bästa klubbupplevelse utspelades på Poesifestivalen. Herregud, gör ungdomen något annat än läsa böcker nuförtiden?

NATALIA KAZMIERSKA

16/1/07 10:41  
Anonymous Anonym skrev..

Bibliotekarierna gympar som fan. De går bara inte på samma Friskis-pass som du, vältränade yngling.
Natalia har en poäng, men nu var det ju inte riktigt det som det där seminariet handlade om. Alltså huruvida ungdomen läser böcker eller inte.Utan hur mycket pengar och arbetskraft som anslås till skönlitteratur på folkbiblioteken. Alltså en rent bibliotekspolitisk (och i längden alltså kulturpolitisk) diskussion. Och det är en viss skillnad. Nu ska säga till Natalias försvar att inte heller Ebba verkade ha fattat vad seminariet skulle handla om.

16/1/07 10:53  
Blogger André Johansson skrev..

Ebba körde sina definitiva och dryga sanningar i vanlig ordning. Jag tycker att hon kan ha sina poänger ibland, men hennes debattstil är inte så sympatisk.

16/1/07 11:11  
Anonymous Anonym skrev..

Man kan konstatera att varken Natalia eller Ebba hade orkat läsa igenom det bakgrundsmaterial de båda fick innan seminariet. Men det kan man väl inte begära av två sådana kulturstjärnor heller. Bibliotek är ju och förblir osexiga, hur mycket tidningen Vice än försöker göra dem till något annat.

16/1/07 11:22  
Anonymous Anonym skrev..

1. intressant diskussion, önskar jag varit där eftersom jag själv sitter o köper in litteratur på folkbibliotek... och yes jag har page men inte det minsta lik lisbeth palme eftersom jag är ca 45 år yngre än henne...
2. inte för att vara petig men sartorialist stavas inte satorialist som i din länklista.

16/1/07 15:06  
Anonymous Anonym skrev..

"inte för att vara petig men sartorialist stavas inte satorialist som i din länklista."

Om man kommer från Dalarna stavas det alltid Sator-ialist.

André>>Det verkar lite som att du medvetet placerar ut klädesplagg på valda ställen i stan. En halsduk här, ett par kalsonger där, en gymnastikpåse här osv. Ska det bli något slags utställning av det?

16/1/07 15:29  
Blogger André Johansson skrev..

"Om man kommer från Dalarna stavas det alltid Sator-ialist."

Precis: Shut up, take a walk! I rather drink than talk!

"Ska det bli något slags utställning av det?"

Jag hoppas på att Jens Assur ska hitta grejorna och göra en urban fotoutställning om borttappade kläder.

16/1/07 15:59  
Anonymous Anonym skrev..

rätt skönt att "allt" äntligen får lite kritik! man förstår ju liksom hur hennes bok var tänkt, men det håller inte måttet som text..

vad är det som man ska fascineras av?

för att bli intresserad av främmande människors läggdagsvanor krävs att dessa människor är intressanta personligheter eller lever exeptionella liv, eller i alla fall lever sina liv som om de vore exeptionella. då vill man lyssna på varenda stavelse. gäller det en humaniorastuderandes kultursidesvardagsrumsvardag så kanske intresset är svårare att hålla uppe. dessutom bör till en sådan här bok läggas till en djupt gravallvarlig ironi som kan ge texten en kosmisk allmängiltighet en radikal sprängkraft.

//rev

16/1/07 19:01  
Anonymous Anonym skrev..

Äntligen får jag reda på vem den där polska tjejen i På spåret är!

Till Natalias försvar måste jag säga att hon imponerar betydligt mer i det textutdrag André bifogade än hos Oldsberg. Det är i och för sig inte så svårt.

Hennes insats i På spåret begränsar sig nämligen, då jag sett henne, till att bita sig i läppen och låtsas fundera på frågor hon uppenbarligen inte har en aning om svaret på.

16/1/07 20:08  
Blogger André Johansson skrev..

Rev: Jag har inte läst Allt men har varit väldigt sugen efter allt snack. Ska komma med ett omdöme så snart jag läst den. Men jag håller naturligtvis med om att den typen av bok bör innehålla "en djupt gravallvarlig ironi som kan ge texten en kosmisk allmängiltighet en radikal".

Gunnar: Jag har inte sett På spåret denna säåsong, men jag anser generellt att det är mycket habil fredagsunderhållning. Natalia skriver mellan varven mycket bra. Jag respekterar att hon, för det mesta, bemödar sig att lägga sådan kraft i formuleringarna. Vissa bara skriver.

17/1/07 10:21  
Anonymous Anonym skrev..

"en djupt gravallvarlig ironi"

I CV-humorns tidevarv blir folk bara förbannade om man försöker använda sådan, så för hypens skull är det nog bra om boken är kliniskt ren från dylika finesser.

17/1/07 11:08  
Blogger André Johansson skrev..

Det är ett roligt ord, CV-humor, men hur ser den ut, mer konkret?

18/1/07 09:57  
Anonymous Anonym skrev..

oj, nån stalkar mig och klipper in gamla inlägg jag skrivit i andra sammanhang! vem är det? jag var inte här den 16e januari i alla fall! minns inte ens i vilket sammanhang jag skrev det där inlägget!

/rev

20/1/07 01:01  
Anonymous Anonym skrev..

Squash. Respekt.

20/1/07 02:14  
Anonymous Anonym skrev..

Martina Lowden dissar Ebba:
http://www.otidskrift.se/word/2007-01-16/o327

20/1/07 17:16  
Blogger André Johansson skrev..

Första delen av dokumentären om Fi tydliggjorde Ebbas obe(fi)ntliga självkännedom. Hon verkar tro att hon är någon annan.

21/1/07 22:43  
Anonymous Anonym skrev..

CV-humor? Du vet, människor som uppenbarligen (deras ambitioner avslöjar dem mest av allt) besitter en högst genomsnittlig humornivå, men som har fattat att "humor" är en genväg till "jobba med media". Det förekommer en del sådant nu och det är lite för ofta som jordnötterna upp i näsan och de krampaktiga grimaserna och roliga rösterna när en självutnämnd rolighetsminister inte får tillräcklig uppmärksamhet på en fest.

22/1/07 08:41  
Anonymous Anonym skrev..

kinky afro?

23/1/07 12:28  
Blogger André Johansson skrev..

Som jag har fattat det, typ som Kinky afro. För han är väl tänkt att vara lite kul?

24/1/07 22:35  

Skicka en kommentar

<< Home