fredag, oktober 27

Friskis och Svettis















”Nu finns det inga ursäkter längre, du ska med och gympa med oss!” Förbundsjuristen Susanna och stabsadministratören Annika står i min dörrpost och ler. De tilltalar mig som jag vore deras son. ”Ja, jo, jag kommer, gå före ni så kommer jag om tre minuter.”

Det är snart ett halvår sedan jag senast gick på Friskis och Svettis intensivgympa. Sätter på mig vita shorts och ett vitt Resterödslinne: En uniform som hämtad från 50-talets skolgymnastik. Jaha, en ny ledare idag. Det var en senig sak; ser ut som en maratonlöpare. Undrar vad han gillar för musik. Säkert rock för att kompensera storleken. Ja, naturligtvis new age-musik att värma upp till, det är det ju alltid. Nä men se där vilken rocktrojka som följer! Wilmer X, Neil Young och Sixteen Horsepower. Och så lite Scooter ovanpå det i de värsta upptempopartierna. Undrar hur man ser ut när man bland kvinnor i medelåldern står här och snurrhoppar i formation till Eugene Edwards besatta röst? Som en hillbilly?

Och undrar hur det går för Susanna? Ja, naturligtvis: Hennes koordination är betydligt mindre knackig än min. Och vilken kondition! Men så har hon hållit på i 15 år också. Undrar om jag är lika spänstig när jag fyllt femtio? Förmodligen inte. Jag har nog satt mig ner då. Och börjat fundera. Sådär som de flesta män som passerat femtio gör: de sätter sig ner och börjar fundera.

Tänk att Horace tränade här i så många år trots att han inte var herre över en enda övning. Det har ju Susanna berättat, att han var en koordinationskatastrof. Synd att man inte fått se akademiens ständige stå och veva armar i otakt till Haddaway. Det hade varit som att bevittna postmodernismen dragen till sin absoluta spets.

9 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Jag vill också gå på förbundsjuristfriskis om det är garanterat att man får indianskutta till 16 horsepower tillsammans med Horace. Vilken låt körde de och till vilken rörelse?

28/10/06 10:15  
Blogger André Johansson skrev..

Messmer: Jag menar det!

David W: Tror det var från någon tidig skiva. Låten var nämligen av det rockiga och stökiga slaget. Rörelsen vi gjorde till var ett slags snurrhoppande som påminner om det indianskutt du verkar föreställa dig. Jag jag kan visa dig nästa gång vi ses. Jag väljer nog Woven Hand så att rörelsen blir långsammare och mer pedagogisk?

28/10/06 11:31  
Anonymous Anonym skrev..

Jag blir så... MUNTER av att läsa dig ibland, André!

28/10/06 13:13  
Blogger André Johansson skrev..

MUNTER, ja, det kanske är så dumt, att göra fok munter ibland!

28/10/06 17:15  
Blogger André Johansson skrev..

inte är så dumt, kanske INTE så dumt, ska det naturligtvis stå.

28/10/06 17:17  
Blogger André Johansson skrev..

Är jag full?

28/10/06 21:04  
Blogger x1x1x2 skrev..

Hey! Varför har du inte berättat att du skaffat dig soloblogg? Jättebra. Nu känns min favorittrio inte så avlägsen längre. Kram/

Joakim

30/10/06 19:12  
Blogger André Johansson skrev..

Joakim, ja, det kan man fråga sig. Jag kanske har någon romantisk föreställning om att bloggen liksom ska hitta till dem som är intresserde. Men nu är du här i alla fall och det är ju alldeles utmärkt!

30/10/06 22:57  
Blogger André Johansson skrev..

Idag var Micke tillbaka som intensivgympaledare. Han körde sitt klassiska scooterset med armhävningar på knogarna och stridsvrål och de där lite pinsamma juckrörelserna till r'n'b som mest verkar var till för att han ska få visa familjebulan i de tajta röda friskisshortsen. Det var väldigt jobbigt och jag kände en stark tillfredställelse när jag fick skaka ur slagget ur kroppen till Moby som avslutning.

31/10/06 13:43  

Skicka en kommentar

<< Home