torsdag, november 2

wassup bloggers





















Vaknade imorse och gjorde en Häglund: Åt frukost till ett nedladdat avsnitt av säsong två av Extras. Fina grejor: Harry Potter som kåt scout och Ricky Gervais som mobbare av utvecklingsstörda. I helgen laddade jag ner Larry Clarks ”Wassup Rockers”. Ni som läser denna blogg med den nogsamhet som den kräver minns att jag försökte hyra Wassup Rockers när Karin var sjuk, men att jag då inte hittade den och kom hem med en obegriplig film som var en blandning mellan Kenny Starfighter och Sin City. Storm tror jag den hette. Svenskt skit.

Men nu var det alltså Wassup Rockers och Larry Clark och det var oväntat bra. Någon Johanna skrev i en kommentar här tidigare att det var en rasistisk film, men det var det naturligtvis inte. Filmen behandlade rasistiska, tydligt karikerade situationer, men den var inte rasistisk. Förutom det var den både underhållande (karikeringen) och fin (den oartikulerade vänskapen mellan ett gäng tonårshispanics). Jag gillade särskilt att det att först efter halva filmen som den blev en ”film”. Innan dess var det mest misslyckade skateboardtrick, mumlande sexanekdoter, punkrocksrepande och bänkpress till frukost i dramaturgibefriad form. Det gav filmen spänning: Man visste inte riktigt vad det var man kollade på. Dokumentär? Spelfilm? Både och? Något annat?

Kommer senare än normalt till jobbet och tar en snabbrunda i bloggosfären. Jag förundras ännu en gång över hur många människor med uppenbart skeva självbilder som väljer att blogga. Den gränslösa självupptagenheten gör dem visserligen självklara som bloggare, men samtidigt är de hopplösa eftersom de aldrig lyckas lyfta blicken på riktigt. Ser de sorg så skriver de tiotusen tecken om sin sorg. Lyckas de med en paj lägger de genast ut receptet i bloggen. Blir de bra på bild publiceras den omedelbart. Sedan lyfter de dresserat blicken och det är då man ser att den är genomskinlig.

8 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Du då, André?

2/11/06 12:52  
Blogger André Johansson skrev..

Vi kan väl för ordningens skull säga att jag är en av dem.

2/11/06 13:53  
Anonymous Anonym skrev..

Hej, skulle bara säga att jag syftade lite på hur LC beskriver filmen i intervjuer och så, han pratar mycket om hur folk i tighta byxor blir mobbade i south central och drar slutsatsen att varje gång skatepunken börjar repa igen dör en gangster. Den föreställningen jag såg presenterade han med ett tal om att latinos tar den postiva energin tillbaka till svarta områden och han anslutade med att skrika "so let's rock!". Menar inget illa om musiken eller så skulle bara förklara.

2/11/06 14:30  
Blogger André Johansson skrev..

Johanna: Okej, jag förstår. Han må vara rasist (har jag svårt att tro dock), men filmen var det inte.

Vad tyckte du om filmen annars? Tyckte du som jag att den var bra?

2/11/06 14:35  
Anonymous Anonym skrev..

Filmen var rolig, som revy, och det menar jag inte som nedvärderande ord. Mest gillar man väl att just Larry gjorde en sån film. Att han inte stannade i tonårssängen, som han brukar, och inte lät miljön bli råare, vilket hade varit väldigt lätt gjort. Han lät dem vara lyckliga.

2/11/06 15:01  
Blogger André Johansson skrev..

c: Men var inte jag en så kallad mansbloggare? Eller var det just det jag beskrev: mansbloggeri?

2/11/06 15:09  
Anonymous Anonym skrev..

märkligt, lämnade precis in en recension av Wassup. Skrev att den är en sorts nyinspelning av Fira med Ferris.

2/11/06 17:10  
Blogger André Johansson skrev..

Mansbloggare som läser varandras bloggar kommer efter en tid att få motsvarigheten till kvinnors synkade menscykler: synkad filmkonsumtion.

2/11/06 17:18  

Skicka en kommentar

<< Home