torsdag, oktober 26

Spyan













Det är rätt länge sedan nu. Säkert ett halvår. Vi hade just sett sista avsnittet av Brideshead revisited och det var som att vi hade förlorat en värld. Karin låg på golvet och tittade upp i taket. Jag satt inåtvänd och nersjunken i soffan. Björn hade nyligen upptäckt popgruppen Pulp och spelade ”This is hardcore” samtidigt som han ställde fram två vinare på bordet. Nu dricker vi, sa han. En timme senare står jag på en födelsedagsfest på Kulturhuset och dricker cointreau och äter dumlekola. Björn äter en honungsmelon och dricker starkcider. Karin dansar med en äldre man. Den begynnande fyllan är påtaglig. Björn beställer taxi till Spyan och här någonstans börjar minnet svikta.

Jag får senare reda på att jag varit omotiverat spydig mot en ung borgerlig ledarskribent. Jag skäms och mejlar en ursäkt till personen ifråga.

När jag nu ett halvår senare läst t ex här och här vad denna unga borgerliga ledarskribent skriver ångrar jag mig. Jag ångrar inte spydigheten, men jag ångrar ursäkten. Det är nästan så att jag borde mejla följande:

Efter att ha läst dina texter i Expressen måste jag ta tillbaka
min ursäkt för spydigheten på spyan. Du har en ung mans ofärdiga
tankar och en mycket gammal mans konservativa världsfrånvändhet.


Men eftersom jag försöker lägga band på min konfrontationskåthet sväljer jag spyan och återgår till det trevliga vardagsåtergivande bloggandet.

9 Kommentarer:

Blogger Jacob! skrev..

Detta är nog min absoluta favoritblogg trots alla bokstäver o dyl.

26/10/06 17:12  
Blogger André Johansson skrev..

Jacob, du verkar vara en fantastisk människa. Men vad menar du med "trots alla bokstäver och dylikt"?

26/10/06 19:07  
Anonymous Anonym skrev..

André, du är en sådan sosse! I adore you ändå.

26/10/06 21:10  
Anonymous Anonym skrev..

"en ung mans ofärdiga
tankar och en mycket gammal mans konservativa världsfrånvändhet."

Det kunde i viss mån vara en beskrivning av karaktärerna i Brideshead Revisited!

27/10/06 09:02  
Blogger André Johansson skrev..

Min stilistiska storhet överstiger mitt förstånd!

27/10/06 09:17  
Anonymous Anonym skrev..

Är det Spy Bar som har blivit sosseadelns nya tillhåll? För till Crazy Horse går ni väl knappast längre?

28/10/06 05:10  
Blogger André Johansson skrev..

Diktatur: Vet ej. Är nästan aldrig på spy bar. Men visst är jag sosseadel och om en tar en gång som igår som exempel så var jag och prästson westius och drack happy hour-drinkar i östgöta källares vampyrlounge. Såg dock ingen annan sosseadel där.

28/10/06 11:41  
Anonymous Anonym skrev..

Det var nog inte den flaschigaste utgången i världshistorien direkt, men helt i min smak. Vi blev indirekt erbjuda slatten av den delikata drinken "ubåt", av en rätt slirig dam på Blå porten som högtidligt förklarade att han firade 25- årsminnet av U137s grundstötning i Gåsefjärden.

Lite skamset insåg jag och André att vi helt glömt bort att fira detta hela kvällen. Den något överförfriskade damen tyckte att det var synd att drinken skulle förfaras. Hon orkade inte dricka upp och hon hade bara drukit lite av den. Vi tyckte att det var bra att hon inte orkade dricka upp den. Vi tyckte kanske inte heller att det var så synd att den förfors.
Sen stod den där bredvid oss resten av kvällen och påminde oss lite tyst om hur hotat fosterlandet en gång var.

Drinken ubåt är en jägermaister nedsänkt i en stöl för den som tror sig ha levt ett fullvärdigt liv utan att veta detta.

30/10/06 12:26  
Anonymous Anonym skrev..

Ber om ursäkt för det hopplöst ordblinda språket i mitt förra inlägg. Det är dessa förbaskade bokstäver o dylikt, som Jacob! så genialt formulerade det, som ställer till det hela tiden.
Lärdomen av detta är att aldrig läsa det man själv skrivit då uppstår bara fel.

30/10/06 15:11  

Skicka en kommentar

<< Home