torsdag, oktober 12

Tranan och Tennstopet
















För fem timmar sedan satt jag på Tranan med Olle Svennings bok om Göran Persson och hans värld och drack ett glas vin. Jag hade visserligen inte på mig kostym, men i övrigt inbillar jag mig att jag uppfyllde Anninas krav på en rörelseman. Det där vet jag naturligtvis väldigt lite om, men det är vad jag tror och där satt jag i alla fall och läste om hur Bengt Göransson berömde Göran Persson för sin första skolpolitiska reform. Tio minuter senare kom Annina in och vi beställde genast köttbullar och öl respektive lax och vin. Ganska snart började Island-Sverige och efter två snabba mål bestämde vi oss för att gå till Tennstopet för att se resten av matchen.

Tennstopet är tydligen en typisk Vasastan-restaurang. Inte så kulturborgerligt som man kanske kan tro med tanke på att det ligger granne med Wasahof, men inte desto mindre trevlig. En varm miljö: Rödrutig golvmatta av tyg, robusta barstolar av trä, darttavlor och röda lampor i taket. Och så stammisar såklart. Vi hamnade bredvid en sådan, en stammis. Gunnar hette han och var som alla andra intresserad av att placera min dialekt. Dalarna, eller hur? Ja. I närheten av Mora, va? Nej. Han drog en Peter Karlsson & blå grodorna-fräckis, svepte whiskyn och tog en taxi till hans thairestaurang sabai sabai på Kammargatan där hans fru väntade på kontoret.

Innan vi skiljs åt bestämmer vi att nästa gång får det bli Bengt Göransson-ledd ABF-aktivitet.

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Nu provocerar du igen. Och jag sväljer betet som vanligt. Fan.
Även om jag ofta försvarar landsfadern GP i de mest omöjliga lägen så har han i skolfrågan haft ungefär samma inflytande som Pol Pot hade för glasögonormar i Kambodja.
Du kanske minns att lärarkåren strejkade mot kommunaliseringen av skolan. En av världshistoriens sämsta reformer följd av en av världshistoriens sämsta strejker. Ingen saknade oss. Själv var jag elev då. Bästa tiden i mitt liv.

Angående tre poängen i går. Vilken härlig Edgar Allen Poe-stämning det var över matchen igår. Dimma, blåst och regn och höghus(på Island!) som sköt upp i bakgrunden.

12/10/06 06:24  
Blogger André Johansson skrev..

Ett förtydligande: Göransson gillade Görans förmåga att genomföra reformen. Han var mer tveksam till om reformen var särskilt bra.

12/10/06 09:11  
Anonymous Anonym skrev..

Bästa Bengt Göransson-ledda aktiviteten på ABF-huset i höst: Helga Henschensällskapets fyratimmarsdebatt om radikaliseringen bland svenska kulturarbetare i sverige på 1960-talet. På podiet Bengt och Enn Kokk. I publiken Birgitta Dahl.

12/10/06 17:03  
Blogger André Johansson skrev..

Haha! Lysande!

(Vem är Helga Henschen?)

12/10/06 17:26  
Anonymous Anonym skrev..

En numera avliden tälttant. Jag är där!

12/10/06 18:09  

Skicka en kommentar

<< Home