onsdag, februari 6

Födelsedagsfirande på Centralbadet



Mamma har en liten ryggsäck i handen när jag träffar henne vid nyhetsavdelningen på Kapp-Ahl. Vi har bestämt träff utanför Åhléns men när jag ringer och berättar att jag kommer bli fem minuter sen passar hon på att ta en sväng förbi Kapp-Ahl. Hon har hittat en svart tröja med rutig krage som hon vill titta på en gång till innan hon bestämmer sig.

Mamma har nyss fyllt 53 år och är här och hälsar på ett par dagar. Innan hon kom sa informerade jag henne om att det enda du behöver ha med dig är en baddräkt. Det är den som ligger i ryggsäcken. Vi går längs Drottninggatan. Svänger av till höger in i gränden där Centralbadet ligger.

Mamma blir som väntat entusiastisk över stämningen i Centralbadet. Vi simmar ryggsim och förlorar oss i Wilhelm Klemmings jugendarkitektur. Badar bubbelpool och ångbastu. Dricker gurkvatten och mjukar upp oss i Thermalpoolen.

När jag kommer ut till foajén sitter mamma redan ombytt i restaurangen. En främmande man konverserar henne. Han tycker att hennes dalmål är vackert. Vi beställer mat och vin och jag funderar om inte den nya TV4-borgerligheten snart kommer att ta med sig hela det här SPA-livsnjuteriet hem till Konsultholmen. Kanske kommer de att skaffa en liten portabel servicedisk som ofta finns på spa. Vid den kan ett avdragsgillt biträde stå och hälsa välkommen i hallen när de kommer hem på fredagen från en vecka av Excel-excesser. Av spa-biträdet får de en morgonrock och en ljuvlig tvål och ur högtalarna hör man ljudet av tillbringare som fyller glas med gurkvatten. Men där har jag naturligtvis fel. Så där håller de redan på, TV4-borgerligheten. Hemma-spa slog igenom redan 2006. Men det avdragsgilla spa-biträdet verkar inte riktigt ha slagit ROT än.

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Du vet att Westius kommer att reta dig för att du tar längre tid på dig i omklädningsrummet än din morsa?

6/2/08 13:36  
Anonymous Anonym skrev..

Medan du står och fixar till Heidrichluggen i 25 minuter med alla möjliga bladguldskrämer och ångande hårsäcksdekokter kastar sig vilt främmande karlslokar(svartmuskiga, kan tro?) över din hulda moder med insmickrande och lömskt juveltjuvsklingande komplimanger. Den mycket lilla KDS:arn i mig reagerar naturligtvis som Mattias förutspådde.
Nu klarar hon sig naturligtvis din mor alldeles utmärkt själv, men ändå?

6/2/08 13:59  
Blogger André Johansson skrev..

Skulle man kanske kunna tro. Men anledningen till att jag var klar efter mamma var att jag satt länge i ångbastun med gubbarna och läste Expressens sportbilaga.

Och självfallet väste jag i den vilt främmande mannens öra att mamma redan hade en pappa och att han minsann hade nyp i nävarna som liknar krabbklons.

6/2/08 14:23  
Anonymous Anonym skrev..

Den svartmuskige mannen (med sombrero, kan tro?) måste blivit ganska förbryllad över din väsande kommentar.
Finns krabbklorna på mammas sida av släkten också?

6/2/08 15:08  
Blogger André Johansson skrev..

Han lommade iväg och tackade för sig, den främmande mannen.

Nej, och jag tror inte att krabbklorna är särskilt gentiskt betingad ens på pappas sida. Han är en träningsprodukt. Pappa körde ju bryggbil i Säter i sin ungdom och då fick han bära en jävla massa läsk och mellanöl i tunga backar vilket genererade en oerhörd knipkraft som sitter i än idag.

6/2/08 15:13  

Skicka en kommentar

<< Home