söndag, januari 6

Trettondagsfirande 35-åringar reafyndar på R.O.O.M.



Eftersom bloggen ”Brusa högre lilla å” försöker sno marknadsandelar från mig genom att posta vinspaningar som La Consulta, är det dags att jag börjar röra på mig. Därför följde jag det råd som Mattias gav mig för snart ett år sedan, när jag nyligen flyttat till Kungsholmen: ”Det var ju förbannat lämpligt att ni flyttat dit, nu kan ni använda lördagarna till att gå till R.O.O.M. och köpa en kudde för tiotusen.”

Med förevändningen att det vore praktiskt att ha åtminstone fyra riktiga köksstolar att erbjuda eventuella nyårsgäster nästa år, och inte ihopfällbara balkongstolar, gick jag och Karin mot Alströmergatan. För er som aldrig varit på R.O.O.M. kan jag berätta att det är en inrednings- och möbelaffär där kuddfodralen från Gant kostar om inte tiotusen så åtminstone en tusing.

Det visar sig att ett flertal av konsulterna på Kungsholmen bestämt sig för att fira trettondagen med att reafynda på R.O.O.M. Butiken är med andra ord proppfull med 35-åriga par - där hälften är havande, och alla kvinnor ser ut som Filippa Reinfeldt och alla män som Ernst Young - som febrigt fingrar på blanklackade serveringsbrickor och pråliga prydnadskuddar. Jag antar att R.O.O.M är koncentrerad form av det som Annina brukar kalla för livstilshades.

Om vi köpte något? Karin hittade en kudde i upphottad 70-talsstil som hon nästan köpte. Jag, däremot, konsumerade. En blanklackad väckarklocka i lila som pratar.

9 Kommentarer:

Blogger Unknown skrev..

Äntligen uppdatering! Trodde att du hade gått i ide därhemma i bostadsrätten. Ledsen för att jag snodde vinspaningen, den var egentligen din, men jag kunde inte låta bli. Det kan hända att det blir fler K-holmenkickar från min sida, jag är ju i princip kungsholmare och vegetarian på halvtid nuförtin.

6/1/08 23:17  
Blogger André Johansson skrev..

Det är okej. Jag kan behöva lite hjälp.

Innerstadscentern har förresten en ny fraktion på min holme:

http://kungsholmscentern.blogspot.com/

7/1/08 00:18  
Blogger SweJens skrev..

Jag balkongstolsfirar gärna nästa år igen. Fan ska ni på room och göra?

7/1/08 00:45  
Anonymous Anonym skrev..

Jag ska sluta fråga dig om din kuddbudget. Det var förra årets "bo på Kungsholmen"-tråkning.

7/1/08 08:53  
Blogger André Johansson skrev..

Jens, det är Karins fel. Det är inte jag som har kuddbudget.

7/1/08 09:31  
Blogger André Johansson skrev..

För Jonathan Ross alla ni andra som tänkte: "en sådan blanklackerad lila väckarklocka som pratar vill jag också ha!", kan jag meddela att det vill ni inte. Jag föredrar att vakna till mobilen där Alizée sjunger med mjuk röst.

7/1/08 13:11  
Anonymous Anonym skrev..

Hur skall man förstå detta med din närmast pandemiska besatthet av lila. Är det din heraldiska färg, von Johansson? Eller ett sätt att markera ditt turf. Den lila filthängsleturfen.

Vill du bli förknippad som:
- Jo, men det är den där lila killen som är bra på pingis du vet.
-Är inte det Robinson-Robban?
-Nja, jo, de är ganska lika som personer men Robinson-Robban är mer cobolt-blå eller azur...den här killen är verkligen lila.

Beteendet påminner mig lite om upptäcksresande vid förra sekelskiftet som gärna prydde sina väskor och lådor med en ball symbol som ex von Rosen som valde svatiskan och prydde hela sitt slott, Rockelsta, med denna intressanta symbol.

Snart kommer landet runt att göra ett reportage med dig, i ditt snart helt lila hem. Allt är lila. Allt. Där sitter den lila mannen från Avesta och läppjar på en La consulta och säger med ett masleende" jag man måste väl vara lite tokig för att hålla på med detta och så skakar Karin på huvudet i bakgrunden samtidigt som hon dammar av en kudde designad av Le Corbusier.

Jag vill verkligen att du skall odla detta sammlande drag. det finns nått tenssoldatshistoriskt över det som jag gillar starkt.

7/1/08 14:02  
Blogger André Johansson skrev..

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

7/1/08 14:06  
Blogger André Johansson skrev..

När jag hade på mig mina nya lila filthängslen på nyårsafton berättade Fredrik att hans farmor sagt ett par visdomsord gällande färgen lila:

"Purpur, Fredrik lilla, det är skökans färg det."

7/1/08 14:09  

Skicka en kommentar

<< Home