söndag, januari 20

Popsporten pingpong



Pingiskläder är kanske inte känt för att ligga i modemässig framkant. Jag minns att jag fick mycket skit för platta skor och små shorts under mina pingisår. Men den japanska pingpongpinglan Naomi Yotsumoto gör sitt bästa för att tvätta bort töntstämpeln. Hennes kreationer är en bra bit från mina gamla Stigashorts med gult Asplunds Bygg-tryck på.

Pingis är även hett på duken. Alla minns vi den pyramidala pingisscenen i Michael Hanekes "71 Fragment". Den gav väl ingen rusning till fritidsgårdarna direkt, men snart har Jens Jonssons "Pingpongkingen" premiär. Och den verkar ju vara fantastiskt fin.

Air bidrog med en del popkredd till pingis för ett antal år sedan i och med videon till "Kelly watch the Stars" och nu har Jens hittat en japansk (såklart) popgrupp som tagit upp stafettpinnen. Supercar.

Det är med andra ord dags att lägga av med squash och återgå till ursprunget. Pingpong är den den nya popsporten.

8 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

I norra Berlin finns en rundpingisklubb som heter Dr. Pong. Stora folkmassor som spelar rundpingis och dricker öl.

http://www.drpong.net/index.php

21/1/08 11:29  
Anonymous Anonym skrev..

But of course. Lunchpingis varje dag på Sydsvenskans centralredaktion - som ligger mellan en motorväg och en rangerbangård. Hippt på så många nivåer!

/AE

24/1/08 10:39  
Blogger Jonas skrev..

Kan meddela att det för tillfället står ett pingisbord (med pingpongkingtryck) i filmhusets foajé. Racketar finns att hämta i Cinemateket-kassan. Om man ser en lång stumfilm (Langtema just nu!) och pianisten måste ta paus i mitten är det perfekt. Man hinner nog precis med ett modernt set till elva.

24/1/08 18:53  
Blogger André Johansson skrev..

Andreas: vilken är bästa spelaren på tidningen? Aghed? Shukri?

24/1/08 23:25  
Blogger André Johansson skrev..

Jonas: Ni gillar jag pingpongkingen ännu mer!

Apropå film och pingis glömde jag Juno i spaningen. Så heter nämligen inte bara den hyllade amerikanska filmen utan även min gamla pingisklubb i Avesta. IK Juno. Det är en förkortningb av Jularbo Nordanö. Fina grejer.

24/1/08 23:29  
Blogger Peter Wennblad skrev..

En vän till mig hade härom året en Stiga-tischa på en fest. Tillställningens mest bedårande popflicka visar sig ha spelat pingis i sina yngre år och börjar omedelbart konversera min vän, som följdaktligen fick ligga skeden morgonen efter.

Tyvärr var han tvungen att återvända till Göteborg ett par dagar senare. Annars tror jag de hade varit gifta.

26/1/08 15:21  
Anonymous Anonym skrev..

Jag är inte säker. Jag och Orrenius är jämna, vinner i snitt varannan gång. Olle Lönnaeus har varit allsvensk i tennis och skulle kunna ha talang. Aghed är ju... slagfärdig, men jag tror jag tar honom över fem set.

/A.

28/1/08 09:03  
Blogger André Johansson skrev..

Peter: Det var som fan. Jag skulle med andra ord ha haft mina små Stiga-shorts på fester lite oftare.

Andreas: Jag tänker mig Aghed som en kontringssäker taktiker.

28/1/08 09:09  

Skicka en kommentar

<< Home