måndag, januari 14

En filmad dröm från Japan



En filmad dröm från Japan dök upp i min mejlbox i förra veckan. Det är natt och jag sitter i en taxi och äter mjukglass. Utanför bilfönstret svischar strimmor av neon förbi. Efter ett tag noterar jag att det är vänstertrafik och minns därför morfars dröm om att åka till London och se Manchester C mot Manchester U. De har ju vänstertrafik även där och sedan fortsätter kopplingen till hur han, min morfar, bredde så kallade specialare till de pannkakor som mormor lagade. En specialare var morfars namn på den knäckebrödssmörgås som han bredde medan man väntade på att pannkakorna skulle bli klara. Det bestod i en liten klick extra smör i ena hörnet av mackan som gav en magisk smak. Jag har försökt bre på samma sätt efter hans bortgång men det har bara smakat knäckebröd med smör.

Den filmade drömmen stämmer bra med hur jag minns min morfar: En lurig gubbe som drömde om att ta med mig till England och som bara behövde en klick smör för att göra en macka magisk. Men jag minns inget från när filmen spelades in. Det verkar som Jens kamera fångar mina drömmar numera. Magiskt.

1 Kommentarer:

Blogger SweJens skrev..

Drömmen i ljud och bild.

http://vimeo.com/479321

16/1/08 13:45  

Skicka en kommentar

<< Home