fredag, augusti 10

Tack, Kjell!



När man som jag prenumererar på Residence får man ibland en present tillsammans med tidningen. För ett par år sedan fick jag en morgonrock. För någon månad sedan hittade jag en värdecheck i mittuppslaget när jag skulle kolla in månadens modernistiska mirakel. Residencerabatterad herrgårdsvistelse: Jo jag tackar, tänkte jag och bokade en övernattning på Gimo herrgård.

Gimo? Ja, det finns naturligtvis en förklaring till valet (man kunde välja mellan en rad ställen runt om i Sverige). Min fadder, förhandlingschefen, är uppvuxen där och jag har hört en del om det lilla samhället ett par mil utanför Uppsala. Det är som Avesta en bruksort. Gimo har Sandvik; Avesta Outokumpu. Stålstäder.

Pendeltåg till Uppsala. Buss från Uppsala. Pastoralt. Det är en fin bruksort med ett par, tre tusen invånare. En lång allé av större träd tar oss till herrgården som ligger intill en sjö. Vi är inte mer än cirka tjugo gäster inbokade. Ett medelålders kulturborgarpar från Tyskland, några blandade romantiker och ett litet större sällskap som känns jobbrelaterat men verkar vara ett underligt sammansatt gäng av bekanta och familj. Med tanke på att det var Residence som stod för notan var det oväntat lite Sjöstadsestetik.

Det var en trevlig vistelse. Jag rekommenderar särskilt kvällsdopp i Gimo damm och laxcarpaccion.

Tack, Kjell.

2 Kommentarer:

Blogger Peter Wennblad skrev..

Gimo herrgård har under många år varit moderaternas konferensplace nummer ett. Det underliga gänget av bekanta och familj kanske i själva verket var partiledningen.

12/8/07 15:54  
Blogger André Johansson skrev..

Det var som fan. Kanske var det en nyklippt Schlingman som satt i den roddbåten i Gimosjön och dikterade färdriktning.

12/8/07 16:51  

Skicka en kommentar

<< Home