torsdag, augusti 2

Laterna magica-bränsle från Bergslagen



- Jag tror att bestämt att Ingmar Bergman hade en sådan här. Jag vill minnas att han i dokumentär för ett antal år sedan satt vid ett köksbord och fingrade på en fotogendriven filmprojektor av den här sorten.

Världsarvsguide Torsten i Ängelsberg, en karaktär som sprungen ur ett Bergslagen signerat Lars Gustafsson, berättar på underbar och något ålderdomlig folkskollärarsvenska om en pryl som drevs av oljeraffinaderiet från Oljeön i Ängelsberg. Det är söndagsutflykt i regi av mamma: Hemlig resa. Tidigare under dagen har vi blivit bjuden på göslunch.



Nu är vi drygt tjugo personer som tagit båten till världens äldsta bevarade oljeraffinaderi av sitt slag. Världsarvsguide Torsten har blåvitrandig skjorta från Fristads. Han berättar om hur August Ålund gav sig fan på att starta ett oljeraffinaderi i Bergslagen. Det lyckades och det försåg svenska hushåll med framför allt fotogen under den senare delen av 1800-talet. Till slut tullbelades råoljan från Nordamerika och fabriken lades ner 1927.

Bergman var då nio år. Det finns en möjlighet att hans laterna magica drevs av fotogen från Oljeön i Bergslagen. Jag tror bestämt att det förhöll sig så.

10 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Loggan ser lätt nazistisk ut.

3/8/07 08:56  
Blogger André Johansson skrev..

Ja, Torsten nämnde att logggan hade "vissa" nationalromantiska drag.

3/8/07 10:18  
Anonymous Anonym skrev..

Masnazi. Mazi.

3/8/07 10:21  
Anonymous Anonym skrev..

http://www.monarkisterna.se/
Tennsoldatshöger minsann.
Ligger ruskigt nära masnazzarna.

3/8/07 20:13  
Blogger André Johansson skrev..

"Det republikanska hotet" är min favoritrubrik på monarkisternasajten.

4/8/07 11:54  
Anonymous Anonym skrev..

Min med. Där snackar vi riktig mustig konservativ coco-bahiahöger när den är som bäst.
Dalarna är ju traditionellt sätt en starkt kungatrogen region. Hur ser man på det republikanska hotet i Avesta i allmänhet idag?

4/8/07 19:18  
Anonymous Anonym skrev..

Vi får inte glömma Lars Forsell nu när Bergman coolat. Forsell dog faktiskt först och i detta ordnade kösamhälle måste sånt faktiskt betyda nått även efter döden. Jag föreslår alltså en massa "vi minns Lars Forsellgrejer" framförallt de kraftigt varvsvänstriga låtarna och sedan kan vi köra Bergman i hundra år.

Annina; du som bestämmer över TV-jag vill se nån tv-teaterversion av den suveräna Forsellpjäsen "Mary Lou". Tack på förhand.

4/8/07 19:27  
Anonymous Anonym skrev..

Jag tycker att vi här och nu glömmer B-man och ägnar oss åt Forssell helt och hållet. Kvalitet blir aldrig omodernt. Vilken är er favorit-Forssell? Ni får svara precis vad som helst utom "Det möjliga", och inte heller dra vitsar om hans alkoholism.

4/8/07 22:37  
Anonymous Anonym skrev..

Raden "dina bröst är som svalor som häckar" ur den gamla schlagerfestivallåten med Clabbe & co är svårglömd.

6/8/07 10:02  
Blogger André Johansson skrev..

Jag har märkligt nog inget förhållande till Lars Forsell.

David: Dalarna har ju utsetts till Sveriges mest konservativa landskap i något sammanhang, så jag antar att de tar det republikanska hotet på stort allvar. De bygger murar av röda små stugor för att vara på den säkra sidan.

6/8/07 11:44  

Skicka en kommentar

<< Home