fredag, juli 20

Semester i Skåne



Alex med rosa hår, kom till radiohytten. Carro och Kevin väntar.

Det är årlig marknad i Sjöbo och ett publikt meddelande läses upp med entonig skånsk stämma. Ett par timmar tidigare satt jag och Karins bröder i bilen från Malmö och drack starköl på burk. Nu äter vi slottsstek på gästgivaregården och åker virvelvind. Karin köper färgglada matlådor och Göran (mellanbrodern) en gul insektsdräpare (ett elektriskt tennisracket). Jag köper en lång saltlakritsrem och Mattias (yngsta brodern) ett par mönstrade bärväskor i plast.

Jag är alltså på semester i Skåne. Förutom Sjöbo har jag badat vid Friseboda havsbad. Jag har nog aldrig riktigt förstått skillnaden mellan hav och sjö. I Dalarna badade man alltid i sjö. Någon gång åkte man till Mellansveriges riviera, Rullsand, men det var inte heller samma sak som att ligga nästan ensam på Skånes östkust och låta sig sövas av vågskvalpet på stranden. Man somnar direkt. Sedan vaknar man och dricker kaffe och äter en kamm som Karins föräldrar skickat med och sedan läser man vidare i PC Jersilds "Barnens Ö" och undrar hur det skulle bli om Reine träffade på Mare Kandres Aliide. Visst skulle Aliide tycka att Reine var litet töntig, och att hon levde i en annan värld, men undrar om hon inte samtidigt skulle se det som att Reine ju levde i samma.

5 Kommentarer:

Blogger x1x1x2 skrev..

Oj, kommer ni förbi Malmö nåt? I så fall hör ni väl av er?! Jag kan ordna ett coctailparty till din och Karins ära med bara några timmars varsel!

20/7/07 00:24  
Blogger André Johansson skrev..

Vi är i Malmö nu. Och vi hör av oss i morgon!

20/7/07 00:26  
Blogger André Johansson skrev..

Låter förresten fantastiskt med cocktailparty. Lördag?

20/7/07 00:27  
Blogger x1x1x2 skrev..

Gör det!

Visst, närhelst!

20/7/07 01:50  
Blogger André Johansson skrev..

Jag kan meddela att Joakim bjöd på mycket bra fest. Det var melon och ostar, dry martini och sådant där riktigt bubbel!

23/7/07 14:57  

Skicka en kommentar

<< Home