tisdag, maj 22

Carl Jans änglar














Jag vet inte om ni såg Carl Jans Änglar. Serien på TV3 där Carl Jan Granqvist uppfostrade förortstjejer. Den gick för kanske ett halvår sedan och man får nog säga att den var smått fantastisk. Tjejerna fick lära sig hur man skötte en restaurang. De tyckte Carl Jan var konstig men lite kul (vilket är en bra sammanfattning: det är en konstig och lite kul kille, Carl Jan). Hade han bott hela sitt liv i en av Sveriges mindre arbetarkommuner hade han varit harjaktshöger.

Han lärde de truliga tonårstjejerna hur man kom i tid, konsten att middagskonversera, hur man höll besticken och rent allmänt vad som krävs för att sköta en restaurang. Det gick (regisserat?) bra till slut och Carl Jans änglar fick jobb i restaurangbranschen efter serien.

Idag träffade jag dem. Änglarna. Det var på restaurang Terrassen intill Globenområdet. Jag och ett gäng Hyresgästföreningsrepresentanter hade påverkansstrategimöte och Jonas hade bokat bord till lunchen. Nu är jag inte säker på att det var just Carl Jans änglar jag blev serverad av men de hade samma tuggummituggande världsfrånvändhet som jag kände igen från serien. Elever på en restaurangskola. De tog beställningen. Glömde. Kom tillbaka. Tog den igen. Serverade i ej överenskommen ordning. Stod hålögda vid kassaapparaten och tänkte på hästträningen senare på kvällen. SMS:ade i köket. Så där höll det på och som lök på laxen såg killarna rörande roliga ut i litet för stora serveringskläder. Det var som en helt fantastisk lätt osynkad skolkabaré. Hade man fått illustrerat det med musik hade man valt Light Bulb Project.

Och inte nog med detta: Man fick en trerätters lunch för hundralappen (inklusive tiramisu till efterrätt) och det kanske absolut bästa var att det satt ett pensionärsgäng och drack vin och åt kalvschnitzel vid borden bredvid. De hade rullat håret och var fint klädda. Hade jag aldrig ätit på Bakfickan hade det här varit årets lunchställe.

7 Kommentarer:

Blogger SweJens skrev..

Snart ska jag ta med dig till Rest. Berguven.

http://swejens.blogspot.com/2007/02/berguven.html

26/5/07 11:02  
Blogger André Johansson skrev..

Bra. Jag väntar på inbjudan.

28/5/07 10:24  
Anonymous Anonym skrev..

Låter som att du träffade på lilla Sofi från Cj's änglar, skit gullig tjej det där.

(regisserat?)
förvånansvärt inte ;)

Ps. Med vilka bestick man ska äta visste vi redan, riktigt så tappade var vi inte riktigt =P


Rach - En av änglarna

9/6/07 20:05  
Blogger André Johansson skrev..

Rach, är du en av De Riktiga Änglarna? Coolt i så fall! Fantastisk Tv-serie det där. Som sagt. Jag menade hur som helst inte att ni visste att man ska ha bestick när man äter, utan mer hur man höll besticken och hur de ska ligga osv. Sånt som jag också skulle behöva lära mig.

11/6/07 15:37  
Anonymous Anonym skrev..

Yup, är en av "änglarna".

Underbart program, saknar alla enormt, var en bra erfarenhet, mycket bättre än förväntat...

Kul att du gillade det ;)

// Rach

11/8/07 00:50  
Anonymous Anonym skrev..

hmm.. riktigt länge sen det där,
men .. ingen av oss jobbade kvar där sen ;)
hade de varit vi som jobbade kvar där hade du garanterat fått mkt bättre service .

regisserat.. a som fan ..
men vi lärde oss en jävla massa också.
tacka inte carl jan för det,
utan kockarna.
// Chahad - ängeln me glorian på sne.

19/2/09 05:38  
Blogger André Johansson skrev..

Chahad,

Kul att du letat dig hit. Intressant att höra om Carl-Jan och kockarna. Har du inget kul skvaller att berätta om Carl-Jan?

19/2/09 10:19  

Skicka en kommentar

<< Home