onsdag, januari 24

Hög(er)kultur: E-type och Red bull
















Som en anonym skrev i en kommentar under inlägget om Neo och Star Trek avtäcktes idag en ny bit av högerns populärkulturella kanon: E-type.

Samtidigt sponsrar Kulturhuset Red bulls reklam (nej, inte vice versa) med några hundratusen.

Detta är vägen mot ett mer borgerligt Sverige.

31 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Jag måste bara citera pressmeddelandet: "Jag vill vara med och förnya Stockholm genom att framförallt vårda historiska byggnader men också öppna upp för fler skyskrapor i centrum". Tänk så kul man hade kunnat ha om man bara slutat citatet nio ord tidigare.

Inte för att jag är en stor anhängare av skönhetsrådet men borde man inte kunna kräva att de som ingår ska ha något slags intresse för städer och arkitektur och inte bara slentrianslänga ur sig, inte särskilt kontroversiella, dumheter (för att förtydliga: det har ju inte varit så att det rått något slags rivningshysteri på "historiska byggnader" i Stockholm sen 60-talet, modernistiska diton, däremot)?

25/1/07 00:22  
Blogger Tor Billgren skrev..

Äntligen RIKTIGA pengar i kulturen. De surt upprapade bidragens tid är förhoppningsvis förbi.

25/1/07 09:49  
Blogger Lortsverige skrev..

Then fhörsta halvan av citatet låther myckvet lovfande!

25/1/07 17:22  
Anonymous Anonym skrev..

Tack gode Gud för att E-type äntligen har tagit tag i det här. Nu är det slut med Sjöstadskonformt byggande, låt oss få se långhusen breda ut sig i centrum.

25/1/07 18:29  
Anonymous Anonym skrev..

Det är ju jättekul att raljera and all, men tror du inte att din bild av borgerliga personers popkulturkonsumtion är aningen sned?

Ex. så röstade jag borgerligt i senaste valet och jag vet inte om du lyckats förmedla någonting om popkultur på den här bloggen som jag inte sedan länge haft en åsikt om. Eller jo, det skulle väl isf vara just E-types senaste upptåg.

Nu sa du ju iofs kanon, men skulle det ur popkultursynpunkt vara oväsentligt att ha koll på Star Trek? Jag blir nyfiken: Hur tänker du då?

27/1/07 00:47  
Anonymous Anonym skrev..

anonymous: "men skulle det ur popkultursynpunkt vara oväsentligt att ha koll på Star Trek?"

Svaret är ett rungande JAJEMÄN!

27/1/07 11:47  
Anonymous Anonym skrev..

Jaha ... Vad baserar du det på? Vilka tv-program från 60-talet tycker du känns populärkulturellt viktiga?

27/1/07 13:34  
Blogger André Johansson skrev..

>>Det är ju jättekul att raljera and all,

Ja, det piggar upp ibland.

>>men tror du inte att din bild av borgerliga personers popkulturkonsumtion är aningen sned?

Det är möjligt. Men jag ser t ex så sällan att personer med politiska preferenser av Neo-slag intresserar sig för intressant musik. Peter Wennblad skrev om den där problematiken i ett Neo-nummer för ett tag sedan (jag förutsätter naturligtvis att du snappade upp den kopplingen).

>>Ex. så röstade jag borgerligt i senaste valet och jag vet inte om du lyckats förmedla någonting om popkultur på den här bloggen som jag inte sedan länge haft en åsikt om.

Jag förstår inte riktigt vad din speciella situation har med det här att göra. Vad har den med det här att göra?

>>Eller jo, det skulle väl isf vara just E-types senaste upptåg.

Ja jävlar.

>>Nu sa du ju iofs kanon, men skulle det ur popkultursynpunkt vara oväsentligt att ha koll på Star Trek? Jag blir nyfiken: Hur tänker du då?

Nej, enligt ganska många är onekligen väsentligt. Personligen är jag uppriktigt ointresserad av Star Trek (även om jag tyckte att Johan Norbergs kommentar om ST var lite puttrigt tankeväckande).

29/1/07 10:30  
Anonymous Anonym skrev..

nu handlade väl inte inlägget från början om huruvida star trek var god popkultur eller inte (även om man såklart kan läsa ut författaren åsikt) utan att det är spännande att se vilka populärkulturella referenser som borgerliga media/politiker slänger sig med?

29/1/07 20:51  
Anonymous Anonym skrev..

hmm, och jag är alltså inte samma anonymous som skrivit innan, utan en helt annan...

29/1/07 20:52  
Blogger André Johansson skrev..

Precis. Vad anonymous 1 röstade på (Stureplanscentern?) i relation till vad för slags pop han/hon intressrerar sig för ett samband som jag har svårt att se det relevanta i just det här inlägget. Ano 1 kanske lade en röst på maud och tycker att testbild! är fina som fan. Men vad det har med populärkultur och högern att göra har jag svårt att se i detta sammanhang. Ano 1, kan du inte skaffa ett alias och svara på den frågan?


I annat fall ber jag dig komma med mer välgenomtänkt kritik eller utnyttja möjligheten att helt försvinna i anonymitet.

30/1/07 00:33  
Anonymous Anonym skrev..

Du borde uppdatera bloggern din lite oftare, André. Du kan ju skriva något om det vi diskuterade i mail igår t ex?

30/1/07 10:19  
Blogger André Johansson skrev..

Jag lovat att försöka skriva något ikväll.

30/1/07 16:04  
Anonymous Anonym skrev..

Okej då, att det finns undantag utesluter kanske inte generaliseringar. Det jag störde mig på var ditt snabba avfärdande av Star Trek trots att du förmodligen inte sett ett helt avsnitt av serien. Din kryptiska kritik framstår som ett hopkok av fördomar och (förlåt) generaliseringar om det nördigaste du kan tänka dig snarare än baserad på någon form av research och fakta. Om högern har så dåliga preferenser när det gäller popkultur (vilket säkert stämmer statistiskt sett), så kan du väl åtminstone angripa dem med hederliga exempel?

30/1/07 16:13  
Blogger André Johansson skrev..

Det var en liten skojig kommentar. Jag kommer med en tung empirisk arsenal vid ett annat tillfälle.

30/1/07 16:21  
Anonymous Anonym skrev..

Jag vill först betona att jag är en ny anonymous. Blir jag ano3 kanske?

André, som stöd för din tes om borgerligheten och populärkultur skriver du "Men jag ser t ex så sällan att personer med politiska preferenser av Neo-slag intresserar sig för intressant musik."
"Ser" var då? I kommentarerna till din blogg? I ditt privata umgänge? I media?
Om du menar det förstnämnda är det väl lite märkligt att avfärda ano1 med att du inte förstår vad hans "speciella situation" har med saken att göra. Hur har den inte med saken att göra? "Borgerliga har ingen koll på kultur." "Men vaddå, jag är borgerlig och har koll på kultur (och givetvis är jag inte ensam om det)! "Men det har väl inget med saken att göra?"
Jag förstår inte logiken i det.
Om du menar att de du "ser" är mediapersoner kan svaret vara att de knappast är ett tvärsnitt av befolkningen även om det är lätt tro det när man bara umgås i sådana snäva kretsar (Ja, jag vet att du känner en invandrare och en jägare i flanellskjorta också).
Menar du ditt privata umgänge så är det kanske för att du har rensat bort alla med åsikter höger om sossarna därifrån. Det verkar troligt med tanke på ditt onyanserade förakt för halva befolkningen.

Skärp dig och vidga dina vyer lite.

31/1/07 10:26  
Blogger André Johansson skrev..

""Ser" var då? I kommentarerna till din blogg? I ditt privata umgänge? I media?"

Ja, där och på de flesta andra ställen. Vilka beskrivningar har du där motsatsen visas?

"Jag förstår inte logiken i det."

Nej, det är tydligt det.

"Om du menar att de du "ser" är mediapersoner kan svaret vara att de knappast är ett tvärsnitt av befolkningen även om det är lätt tro det när man bara umgås i sådana snäva kretsar (Ja, jag vet att du känner en invandrare och en jägare i flanellskjorta också)."

Du är bra för intellektuella utveckling. Jag får liksom tänka till när du vrider och vänder på mina fastlåsta tankefigurer. Jag jobbaf för övrigt inte med media. Jag är Hyresgästföreningsman.

"Menar du ditt privata umgänge så är det kanske för att du har rensat bort alla med åsikter höger om sossarna därifrån."

Jag bor med en högerkvinna! Visst är det konstigt?

"Det verkar troligt med tanke på ditt onyanserade förakt för halva befolkningen."

"Förakt för halva befolkningen", du skojar lite va?

31/1/07 10:59  
Anonymous Anonym skrev..

André, det är så jäävla trött att prata om att borgerligheten inte har någon kulturkoll. Det grundar sig i att de inte jobbar i kulturmedia.
"Jag får liksom tänka till när du vrider och vänder på mina fastlåsta tankefigurer. Jag jobbaf för övrigt inte med media. Jag är Hyresgästföreningsman."
Ja, men då så. I Hyresgästföreningen träffar du säkert många borgerliga, det är jag helt övertygad om! Och här i bloggen gör du ju för övrigt ingen grej av att du umgås med mediaeliten.
Din flickvän är högerkvinna. Modigt. Hon måste, liksom ano1, vara ett undantag från principen då. Vilken extrem tur du hade som hittade henne i den borgerliga kulturskymningen!

Halva befolkningen syftade alltså i detta fall inte på kvinnor utan borgerliga väljare.

31/1/07 11:43  
Blogger André Johansson skrev..

Du verkar arg. Men skit i det.

Högern är naturligtvis ingen enhetlig syn på kultur (vare sig den är fin, ful, hög, låg eller populär). Vi har nyliberalerna som vill ge kulturen självförtroende genom egenfinansiering och vi har kulturborgaren som gillar klassisk institutionskultur.

Men kan du istället för att hänvisa till vänkrets berätta vilken populärkultur som högern generellt brukar förknippas med?

31/1/07 11:49  
Anonymous Anonym skrev..

hej. ano 2 här igen.

jag tycker det finns ett par till intressanta aspekter på borgerlighet och kultur. för det första är obryddheten inför konsekvenserna av a-kasseförändringarna på stora delar av kulturarbetarnas möjligheter att överleva ett ganska tydligt ställningstagande för i hur stor utsträckning icke-kommersiell kultur har existensberättigande inom borgerligheten. kulturministern kommenterar verkan på kultursfären genom "det var ju ändå inte så kassan var tänkt från början" och på frågan om sponsrad kultur "förresten är det tveksamt om statsfinansierad kultur heller den är fri och kritisk". jag är medveten om att det finns flera lösa ändar i denna framställning. min poäng med att ändå ta upp detta är att jag menar är att det känns som att kulturpolitiken just nu mest handlar om att göra något slags statement, kosta vad det kosta vill i en övergångsperiod. vem bryr sig om ett par teatrar får lägga ner i processen om vi kan få en scania-rink ekvivalent om 10 år.. och varför detta är intressant i denna tråd är väl just därför att det som samlar en borgerlighet vad gäller kultur är väl just politiken, inte smaken. att påstå att en gruppindelning gjord efter politik även skulle dela in dem per kulturell preferens får väl anses som en spekulation (om än en rätt så frestande att göra). däremot tycker jag det definitivt finns motiv till att raljera över en borgerlig kultursyn, kanske speciellt om man befinner sig i opposition och får se många kulturellt reaktionära handlingar utföras av ett styre som inte direkt valdes på grund av sin kulturpolitik (utan kanske snarare på löften om skattesänkningar som blev till sl-höjningar för att alla som åker taxi ska få mer i plånboken, men det är i och för sig en annan diskussion). i detta sammanhang blir de val av kulturella fenomen som en ny majoritet väljer att uppmärksamma otroligt intressanta eftersom man enkelt kan ta det som ett första ställningstagande kring vilken kultur som är värd namnet. i detta fall star trek och e-type.

jag tycker bloggarna utgjorde intressanta observationer. jag tycker kritiken här varit usel. jag är förvånad över hur mycket jag tyckte om denna fråga när jag väl började skriva.

31/1/07 11:52  
Anonymous Anonym skrev..

Nyckelordet i en grovhuggen högerprofil vad gäller populärkultur är kanske "blockbuster". Och nyckelordet för kulturutövaren i samma profil är följaktligen "framgångsrik". Det är klart att man kan se tydliga spår av detta i dagens populärkultur utan att behöva ta till extremen "E-type i Skönhetsrådet", även om denna ger en bild så tydlig att det blir komiskt. Man skulle t ex kunna betrakta "sälja sig själv"-idealet som utmärker mycket av det populära bloggandet som ganska högervridet.

31/1/07 12:51  
Blogger André Johansson skrev..

Tack för ett bra inlägg, ano 2.

Jag ser gärna att människor med andra uppfattningar är inne här och diskuterar. Men jag är i de flesta fall blivit väldigt besviken på nivån i kommenterarna (från höger). Ja, det låter säkert drygt men när inläggen är anonyma och är uppenbart lågklassiga blir det svårt att hålla igen med det kanske lite magsura omdömet. Det är därför skönt att någon vittnar om det så att jag slipper såga.

31/1/07 14:02  
Anonymous Anonym skrev..

Är det lågklassigt för att det är kritik mot dina fördomar?
Isåfall har jag inget mer att tillägga.

Men, jag har läst Ano2s inlägg och där finns intressanta synpunkter varav flera man kan invända mot. Jag trodde att Andrés tes handlade om smak, inte hur kulturen ska finansieras. Jag återkommer om jag får.

Ano3

31/1/07 14:50  
Blogger André Johansson skrev..

Två saker: slänger du ur dig skitnödigheter som "förakt för halva befolkningen" och fortsätter tro att det du sysslar med är något slags nyansering och kritik mot mina fördomar får du inte vara med längre. Då får du lomma iväg i kulturstöterskans fotspår, utan att passera ministerpension.

31/1/07 21:40  
Anonymous Anonym skrev..

Släpp det där med föraktet nu André. Var det verkligen så hemskt?
Det är en nidbild av borgerligheten du ger istället för saklig kritik. Det är ingen sport.
Men ok, det är din blogg och jag respekterar att jag inte är välkommen.

1/2/07 00:46  
Blogger André Johansson skrev..

Du har tillåtelse att läsa, men jag ser helst att du håller dig borta från kommentatorsfältet.

1/2/07 11:02  
Blogger Tor Billgren skrev..

Oj, vad långt det har blivit här... Är det något att läsa igenom, André?

1/2/07 14:59  
Blogger André Johansson skrev..

Tor, mycket tveksamt.

1/2/07 18:08  
Blogger Tor Billgren skrev..

OK, då lyssnar på på den här låten istället.

2/2/07 08:38  
Blogger Tor Billgren skrev..

OK, då lyssnar på på den här låten istället.

2/2/07 08:42  
Blogger Tor Billgren skrev..

OK, då lyssnar på på den här låten istället.

2/2/07 08:45  

Skicka en kommentar

<< Home