lördag, januari 20

Högerns populärkulturella kanon

















Eftersom Karin skrivit ett par texter i Neo får vi varje nytt nummer i brevlådan varje månad. Idag jobbar Karin och då passade jag på att läsa det senaste numret som handlar om den farliga alarmismen i samhället (läs: oljan tar inte slut, den blir bara dyrare; det blir visserligen varmare på grund av växthuseffekten, men man kan köpa kyla för pengarna om ren kapitalism får råda).

På sidan 12 hittade jag det så jag länge letat efter! Högerns första bidrag till sin populärkulturella kanon: Star Trek. Johan Norberg formulerar feberfritt om sin fandom till Star Trek. Hans poäng är att det är en av de få framtidsserier där teknikförbättringar beskrivs som goda.

Jag gratulerar högern till sitt nyvunna intresse för populärkultur och väntar nyfiket på nästa bidrag.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Jädrar vad du bloggar nu. Har du lärt dig några nya bokstäver som du vill provköra?

Bra fortsätt så här men tänk på att de flesta av oss mest kollar på bilderna.

20/1/07 21:02  
Blogger André Johansson skrev..

Jag har inga kompisar. Därför.

Är inte du, David, ett Star Trek-fan? De känns som att du skulle kunna har ett sådant mörkt och lite illaluktande förflutet?

21/1/07 13:06  
Blogger Tor Billgren skrev..

Jag hade alltid hatat Star Trek (framför allt för att det saknade motsvarighet till Darth Vader), men för några månader sedan fastnade jag. Och för inte så längesen gick Star Trek - the motion picture på TV4Film, som handlade om rymdsonden Voyager som var på väg tillbaka till jorden, och ställde till det för besättningen på Enterprise. Briljant. Nu ska jag betälla ett Klingonlexikon på Ad Libris.

24/1/07 08:38  
Anonymous Anonym skrev..

en ny bit av den svenska högerns kulturella kanon avtäcktes idag. Efter Reinfeldts Da Buzz och Norbergs Star Trek så har vi nu fått... Axén-Olins E-type.

24/1/07 17:24  

Skicka en kommentar

<< Home