torsdag, december 7

Världens dyraste land (eller världens avundsjukaste landsmän)

Så här har alla samtal sett ut sedan jag kom tillbaka till mitt jobb efter Japan.

- Hur hade du det i Tokyo?

- Fantastiskt. Mina förväntningar var höga men jag kom hem tillfredställd. I princip allt var bra.

- Smakar det så kostar det. För det är väldigt dyrt i Japan, inte sant?

- Nej, faktiskt inte.

- Men jag vet ju att en espresso kostar 70 kronor och att kläderna är svindyra och pyttesmå?

- Nej, så var det möjligen när Japans ekonomi var störst och starkast i världen och alla japaner en tvärhand höga, men så är det inte längre.

- Men man bor i kokonghotell som kostar 1000 spänn natten och en tunnelbanan kommer visserligen i tid men kostar skjortan?

- Nej.

- Visst, jag kan förstå att man kan hitta en relativt billig flygresa dit, men sedan vill det till att man har stora plånboken med sig. Japan, tänk vilket dyrt land.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Är det inte så att alla japaner flyger in i ett amerikanskt hangarfartyg med ett trotyltryfferat Zeroflygplan varje morgon innan de går till jobbet?

Du lämnade en spännand cliffhanger i förra texten. Du skulle besöka något kulturellt evenemang förutom besöket hos din enäggstvilling, den rappande ugglan.

Lyckos Alaadin som fick en flagga till sitt gästspel. Jag skulle velat haft en bild på Walter Ulbricht och jag kan tänka mig att Mattias vill ha en gigantisk bild på Johnny Bode.

7/12/06 12:13  
Anonymous Anonym skrev..

Tack för den fina bilden.
Ett tips för den tennsoldatsintresserade är att besöka Strängnäs tennsoldatsmuseum. Om inte det höjer pulsen så vad?

www.strangnasmuseum.se/

7/12/06 13:12  
Blogger André Johansson skrev..

Clifhangern kommer dessvärre inte att få någon lösning. Den var tänkt att vara retorisk, men det funkade uppenbarligen inte.

8/12/06 10:49  
Anonymous Anonym skrev..

Vaffan var du inte ens på nått museum med samurajsvärd och knarrande antininja golv? Du är ju mindre kulturell än Pol Pot.

11/12/06 19:16  

Skicka en kommentar

<< Home