onsdag, november 22

Nästan som Gycklargruppen












Jag fick ett erbjudande av Gycklargruppen om att göra ett gästspel på deras blogg. Tanken var att jag skulle skildra poesifestivalen på Dramaten utifrån ett medeltidsperspektiv. Jag tackade nej (även om det naturligtvis hade varit en ära), eftersom jag inte har tid men framför allt för att jag inte kan något om medeltiden. Jag bad trots detta tennsoldatshistoriker Westius beskriva mig utifrån ett medeltidsperspektiv. Han hade en kvartrast över och slängde ur sig följande början:

Det var ju ont om klassresenärer på medeltiden. Man visste sin plats, höll sig till sitt och försökte inte fåfängt klä ut sig för att passa in i andra sammanhang. Det är svårt att hitta en bra motsvarighet till
tjänsteman på Hyresgästföreningen på medeltiden. En person som du skulle troligtvis vara en frigiven svedjebrukarträl, före 1335 förstås, som försörjer sig som simpel hantverkare i stan och ivrigt försöker passa in genom att namedroppa lite på plattyska. Annina Rabe däremot låter som om hon kommer från Hansasläkt.

Du är tyvärr inte så medeltida. Du är mer av en 1800-talsperson, men nämn inte det för Tommie. Gycklarna gillar inte 1800-talet. Under den här tiden växte ju borgerskapet fram och där hade du drivit omkring med en fåfäng längtan om att passa in. En ofrivillig småborgare som med en omisskänlig doft av tvåtaktsolja försöker dölja halmhåret med vad det vi idag kallar för finpomada för att komma in i den "fina" Grönköpingsvärlden.

18 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Hallå där, det där var ju inte tänkt att publiceras överhuvudtaget, din ödla.

Det där med 1800-talet får du stå för själv. Vad i hela fridens namn är en doft av oskiftad tvåtaktsolja?

22/11/06 18:56  
Blogger André Johansson skrev..

Så var det visst tänkt.

22/11/06 19:29  
Blogger Bockstensmannen skrev..

För fin för att blogga för oss?

22/11/06 20:10  
Blogger André Johansson skrev..

Inte alls. Men inte värdig. Det skulle varken bli kul eller medeltida.

Vad gäller Westius lärargnäll ovan var det så att jag inte visste vad han menade med 1800-talsmänniska. Och då jag ringde upp honom och frågade. Hans svar antecknade jag så gott jag kunde.

22/11/06 20:32  
Anonymous Anonym skrev..

Jag sympatiserar sällan med gycklare men det hedrar dem att de inte gillar 1800-talet. I slutet av 1800-talet smutsade hästar ned stockholms gator med 1000 ton skit och 200 000 liter urin varje dag. Det var renare och bättre på medeltiden.

22/11/06 21:38  
Anonymous Anonym skrev..

Du är en sådan hunk, André, på det där härliga blonda dalkarl-sättet. Dessutom är du ganska smart och skriver underhållande. Två goda anledningar att läsa din blogg. Men några saker bara:
Kan du inte sluta tjata om Timbro? Hur illa man än kan tycka om deras idéer är det så fantasilöst tjatigt och intellektuell-sossigt. Alltså var gärna sosse (eller ok, helst inte) men måste du vara så sossig? Det är missklädsamt på vem som helst, på samma sätt som att vara tjat-modde som Maria Abrahamsson är det.
Dessutom kan din klarsynthet och vältalighet ofta vara lite bajsnödig. Det är f.ö. ganska pinsamt att visa sin smartness genom att citera sig själv, att referera till konversationer man haft senaste veckan : "så här intelligent var jag igår när jag pratade med den och den:
jag: blablabla
hon: blablabla
jag: blablaosv".
Din och din flickväns Skype-konversation var ju bara för mycket! Det är genant att läsa sådant själv-gottande.
Ta det bara lugnt, vi ser att du är smart.
Tack för en trevlig blogg!

23/11/06 01:27  
Anonymous Anonym skrev..

Jag tycker att André skall skriva mer om livet på hyresgästföreningen. Det lär finnas en hel del medlemmar i mensa där. Jag är nyfiken på hur dessa intelektuella giganter resonerade när de stoppade en hyresfri månad för sina medlemmar på Apelgatan i Älvsbyn? Fastighetsägaren tycker att hyresgästerna skall ha en hyresfri månad men hyresgästernas egen intresseorganisation stoppar det.

23/11/06 07:15  
Anonymous Anonym skrev..

anonymus>> Där satte du verkligen grabben på plats va?

Lite speciellt att kalla sig anonym när alla som läser förstår vem du är på den omisskännliga auran av akut pinsamhet:

Jag ger två ledtrådar till den som ändock tvekar:

Nu tycker jag att vi i denna sal gemensamt sjunger "We shall overcome", så att vi får ner stämningen. Vi gör det nu.

eller

Uppenbarligen finns någon tradition eller någonting annat som gör att (kosovoalbaner) är mer benägna att snatta och stjäla cyklar och tvätt.

23/11/06 09:18  
Anonymous Anonym skrev..

Ha det kul på resan André!
Kommer du blogga från världens största stad?

23/11/06 09:25  
Anonymous Anonym skrev..

Vaddå vaddå vaddå? David W, jag har ingen aning om vem anonymous är, berätta. Börjar hans förnamn på B? Outa!

23/11/06 09:26  
Anonymous Anonym skrev..

muf-miffy>>Det bränns. Fisk skulle jag kunna säga. Behöver det vara en han.......????.....?????

23/11/06 11:13  
Blogger André Johansson skrev..

Anonym: Tack för blogcoachningen, men jag tänker fortsatt pika Timbromänniskan och återge konversationer.

23/11/06 11:23  
Anonymous Anonym skrev..

David W: Om jag hade en blogg skulle jag tycka att det var jättejobbigt om min bästis satt och försvarade mig mot elaka kommentarer. Jag skulle vara rädd för hur det fick mig att framstå. Eller hur tänker du?

23/11/06 12:20  
Blogger André Johansson skrev..

David är min bloggerguard.

23/11/06 12:30  
Anonymous Anonym skrev..

anonymus>>Din kommentar var inte elak. Den var pinsam, korkad och uppblåst. Precis som dina andra två kända citat.

Är det nån som är elak mot André så är det jag. Jag hackar ju mestadels på saker som han inte ens kan göra något åt ex. födelseort och klass. Det är inte speciellt snällt det är på gränsen till förtryck. Det kan han ha.

23/11/06 13:37  
Anonymous Anonym skrev..

André: Flaunt the imperfection, va?

23/11/06 21:02  
Anonymous Anonym skrev..

david: jag har inte skrivit några andra två kända citat. detta är första gången jag skriver här. man kan välja att heta anonymous om man vill. om jag skriver här igen lovar jag att heta anonymous2. för jag är väl inte bannad, andré?

23/11/06 22:52  
Anonymous Anonym skrev..

David W: Det kändes som en mans ordval, om än en man med nära kontakt med sin feminina sida.
Om jag skall generalisera vilt så kan jag säga att kvinnor tenderar till att vara mer humana i sin framtoning och inte riktigt lika provokativa. Sen så vill jag vidhålla att bajsnödigheten är denna bloggs signum, och därigenom ej putsas bort ;-)

27/11/06 11:12  

Skicka en kommentar

<< Home