måndag, oktober 2

Fåfängans fyrklöveri
















Jag sitter på tunnelbanan på väg till jobbet och läser de enda delar av DN Kultur som har ett underhållningsvärde: Rocky och Cronemans TV-krönika. Jag sitter på tunnelbanan på väg hem från jobbet och läser Cronemankrönikan igen. Den som handlar om Fredrick Federley. Vill åt den första halvan av texten (den andra är politiskt paranoid; det finns inget mandat för systemskifte av det slag han befarar). Han vill skrota SVT och SR eftersom privata krafter kan sköta Public Services uppgift lika bra. Med tanke på att inte ens TV4 gjort en anständig samhällsdokumentär sedan sändningstillståndet, är Cronemans sågning rättfärdig.

Jag har träffat Federley. Det var i Almedalen och frejdige Fredrick stegade fram till mig och undrade om jag ville se hans bröstvårta. Innan jag hann avböja hade han dragit upp sin redan uppknäppta polyesterskjorta och tryckt upp vårtan mot mitt ansikte. Den var ljusgrön och hade formen av en fyrklöver. Otroligt, hann jag tänka men då var han redan på väg till nästa person för att fylleflasha fyrklövern.

Då brydde jag mig så mycket eftersom det såg ut som Solveig Ternström skulle ta hans plats i riksdagen (haha!). Men eftersom Stockholms bögar och mediefolk fick för sig att centern var hett i år (haha!) kom Federley in. Märkligt med tanke på att de nyliberala idéer han representerar saknar sympatisörer. Timbro-högern är ju som bekant död, men Federley lever. Det är sannolikt inte sista gången han tar av sig på överkroppen för att väcka sensation. Fåfängans fyrklöveri.

21 Kommentarer:

Blogger SweJens skrev..

Vaknade med ett ryck här borta i Japaan. Kom fram till att jag har inte försovit mig... Läser Fåfängans Fyrklöveri till frukost. En bra dag har börjat.

2/10/06 23:37  
Anonymous Anonym skrev..

du har fel, vi finns

3/10/06 12:15  
Blogger André Johansson skrev..

Klart ni finns. Ni är minst femhundra och era idéer saluförs i snoriga pamflettlika rapporter som ges ut av tankesmedjan Timbro.

3/10/06 13:43  
Blogger André Johansson skrev..

Federleys fåfänga fyrklöveri återfinns även här:

http://www.rodeomagazine.se/blogg/?p=218

3/10/06 13:46  
Anonymous Anonym skrev..

Hu, han är allt annat än het. Jag säger bara bort. Hoppas Maud säger detsamma snarast.

3/10/06 19:49  
Anonymous Anonym skrev..

Jag saknar Timbro på nått skumt sätt. Det känns konstigt att skriva det, som om jag kände saknad efter tonårens nattliga pollutioner, eller mask i magen och påssjuka.

Nu när vi dödat och brännt liket av nyliberalismen, ja,ja det är några centerpartistiska fingrar som rycker lite, så är det inte utan att det känns lite tomt. Som hockey efter att Sovjet lade av.

Jag minns morgnar på 90-talet, när jag med smörkladdiga fingrar fumlade upp DN-debatt(naturligtvis efter att ha läst sporten och serierna- för att undvika alla homoerotiska associationer)och det visar sig att Achtung Panzer!:det är Helena Riviere eller kanske Bosse Södersten(Qvisling, Klingspor, Krister Nordin) som signerat.
Ingenting kunde få upp adrenalinet så bra som ett plumpt Riviereinlägg i socialbidragsdebatten när hon på bräkig östermalmskärringska fräste mot chilenska ungdomar eller vad det kunde va som antagligen fuskade.
Efter att först närmast slentrianmässigt(och tomt hotat) utstött: nä nu jävlar säger jag upp prenumerationen på den här pajasblaskan, övergick ilskan i en lite skön känsla av att det finns faktiskt en aktiv ondska. Idag är det väl bara Johan Esk som kan väcka något som kan liknas vid en sådan känsla.

3/10/06 20:48  
Anonymous Anonym skrev..

Åh, David, kan du inte starta en egen blogg? Man vill läsa mer av det här slaget

4/10/06 10:58  
Blogger André Johansson skrev..

David ska inte starta blogg. Han ska förse den här sidan med stoff. Det är hans uppgift.

4/10/06 11:01  
Anonymous Anonym skrev..

Jag efterlyser också David W-bloggen.

4/10/06 11:13  
Anonymous Anonym skrev..

Timbro döda? Haha kul uttalande! Speciellt nu när Reinfelt just sålde kulturen till dem. It's alive! Darra kulturvänstern.

6/10/06 11:58  
Blogger André Johansson skrev..

Timbro är döda. Eller var kanske, nu blev de syresatta när Stegö fick kulurministerposten. I stil med att inrätta en ny minstertjänst som man kallar välfärdsminister och sätta Bo Södersten på den tjänsten.

Och så fick vi Nyamko Sabuni som integrationsminister. Ännu en fantastisk provokation.

6/10/06 13:47  
Anonymous Anonym skrev..

andreas>>Ja, det var ju onekligen en välbalsamerad mumie de lockade upp ur kryptan till kulturministerposten. Jag tror nog på lång sikt att det blir till fördel för kulturvänstern med en kulturminister utan hjärna och inre organ som lätt kan pulvriseras.

Som gammal syntare känns det dock värre att Sveriges nästkommande budgetar kommer att författas till ackompanjemang av Ozzy Osbourne, Helix och Manowar. Det är ett verkligt nattsvart mörker. Hästflätan Anders Borg kommer att fiffla med utgiftstak, ersättningsnivåer och balansräkningar till ljudet av "Bring your daughter to the slaugther" och "Run to the Hills". Brrrr!

7/10/06 10:33  
Anonymous Anonym skrev..

Äh va fan mumien Stegö verkar ju rasa ihop av sig själv. Det är ju inget roligt då. Normalt sett tycker jag att det bara är tragiskt med medial klappjakt men i det här fallet är det ganska uppfriskande. På nått sätt.

11/10/06 13:59  
Anonymous Anonym skrev..

jag vet inte vem david är men efter att ha läst ovanstående inlägg skulle jag vara där direkt om han startade en blogg. jag menar, att visa ett perspektiv där johan esk blir till något positivt är ju helt häpnadsväckande!

11/10/06 16:49  
Blogger André Johansson skrev..

David är i tur och ordning, djurgårdare, kd (familjen)/fp (skolan):are, tennsoldatshistoriker (eldkraft är alltid intressantare än sociologiska strömningar!), prästson (t.o.m. sonson med en fd biskop!) och fd kolinsborgssynthare. Men någon blogg ska han inte ha. Han kommenterar. Det är hans roll. Kommentatorns.

11/10/06 16:55  
Anonymous Anonym skrev..

Där blev man dissekerad som en kolunga på en biologilektion på högstadiet. Det där med Kd får du ta tillbaka fort. Kd är frikyrkligt André. Det gillar vi inte.

Nja, nån blogg kommer nog inte roa många. Den skulle mest handla om nån OH-bild över feodalismen som blev lite för blek i den usla kopiatorn(som vi nu sålt till fattiga Huddinge kommun) och att min Millwall-kaffemugg kommit bort i personalrummet och att kommunen klämt till med akut utgiftsstopp och att de hittat flytspackel i hela gymnasiet och att lillkillen lärt sig att byta kanal från nyheterna till bompa själv.

Angående hacka på ministrar.
Den här länken tycker jag är intressant.

http://www.crusoe.se/blogg/

11/10/06 20:10  
Anonymous Anonym skrev..

Jag tror snarare att Anders Borg är gammal fantasyman och inne på symfonirock.

11/10/06 23:46  
Anonymous Anonym skrev..

Nja, Anders Borg är en sån som får något vått i ögonvrån när han minns KISS på Globen 1998. Det verkar ibland som att Timbro uppstod där.

12/10/06 08:24  
Anonymous Anonym skrev..

Mattias: du kan ha rätt. Jag stirrar mig blind på hästsvansen och de där runda glasögonen. Jag tror att alla män med den där sortens hästsvans och ett stort intresse för system (t ex ekonomiska) har varit fantasymän.
För övrigt en subkultur som måste utforskas: de borgerliga hästsvansmännen. Nu har ju Johan Norberg klippt sig (se där t ex en person med fantasy/gothförflutet), men vi har ju tack och lov Christer Sturmark kvar. Och Anders Borg, förstås.

12/10/06 09:56  
Anonymous Anonym skrev..

Hästsvansmoderaterna.

12/10/06 09:57  
Anonymous Anonym skrev..

Jag tror ändå att du Annina är inne på rätt spår med symfen, men att det kan vara mer specifikt än så. Musiksmaken hos dessa människor är lika dragen till sin ideologiska spets som allt annat. Hästsvansmoderaterna gillar libertariansk kanadensisk rock, helt enkelt. Som Saga och Rush.

"I believe the individual is paramount in matters of justice and liberty." säger Rushs duktiga trummis, Ayn Rand-fanet Neil Peart här:

http://www.self-gov.org/celebrities/neil-peart.html

12/10/06 10:08  

Skicka en kommentar

<< Home