söndag, september 17

Val av kläder

Iklädd söndagskostym och mörkgröna Ville Vessla-wannabes gick jag till Nytorpsskolan (valdistrikt Skarpnäck 16) och lade min röst på såssarna. Man röstar inte i bakismundering och man har i just detta val ficknäsduk för att hedra Sten Andersson. Nu har ju inte jag något egentligt förhållande till Sten. Vet inte ens om han, som Jan Eliasson, någonsin haft duk i kavajfickan. Men han har ju varit utrikesminister, så det fick funka som minnesmarkör. Min favorit bland de gamla fina sossarna är Bengt Göransson (och Harry Schein, förstås), som dessutom är i liv och i fin form. När han dör är det slut på det finaste i rörelsen.

Nu har jag hällt upp en dry martini och ska sätta mig och våndas framför teven. Hoppas.

13 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Den bästa valkommentaren hittills hittade jag på ett annat ställe på Internet:

KAN DE SLUTA KALLA ASEN ALLIANSEN
DET ÄR NÅGRA BOKSTÄVER FÖR MYCKET

17/9/06 22:16  
Blogger André Johansson skrev..

Om trenden i sammanräkningen håller i sig är det sannolikt att t ex Leijonborg ersätter Eliasson som utrikesminister. Att sätta bocken till trädgårdsmästare!

17/9/06 22:49  
Blogger André Johansson skrev..

Jag spydde nyss upp min draja. Den ligger i en liten pöl på golvet och allt är Wille Crafoords fel. Han tog nyss fram gitarren och sjöng rotarypop. Kan inte någon stoppa den där karamellstruten han fick av Povel Ramel långt ner i halsen på Wille.

17/9/06 23:11  
Blogger Tor Billgren skrev..

Mina varmaste och mest uppriktiga kondoleanser. Det är fp-spionens fel allithop. Jag vet.

18/9/06 00:06  
Blogger André Johansson skrev..

Man buga för moderaternas förmåga att etablera begreppet det nya arbetarpartiet, inte arbetarepartiet. Partiet för folk som har arbete. Nu är frågan om de på sikt lever efter sitt mandat (och inte inför något egentligt systemskifte) eller om det en trojansk (Täby galopp)häst som ändrar skepnad med åren.

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,851457,00.html

18/9/06 11:13  
Blogger André Johansson skrev..

Jag bor, precis som jag misstänkt, i mp-land:

http://www.val.se/val/val2006/valnatt/K/valdistrikt/01/80/3616/roster.html

18/9/06 11:27  
Anonymous Anonym skrev..

Min favorit bland de gamla fina sossarna är Bengt Göransson (och Harry Schein, förstås), som dessutom är i liv och i fin form.

Carl Lidbom och Gunnar Sträng tillsammans med Harry far bilda min favorittrojka.

I ovrigt framfor aven jag mina kondoleanser.

/Klas Senatus Sjogren

18/9/06 15:52  
Blogger André Johansson skrev..

Lidbom gillar man. Sträng vet jag inte riktigt. Göransson är fantastisk för att lyckas prata om typ folkbibliotek och få det att låta som världen står och faller med dem.

19/9/06 14:23  
Anonymous Anonym skrev..

vafan, ni gillar ju bara finsossar! tacka vet jag göran johansson i götelaborg, där har vi en äkta arbetarsjäl med hårda nypor och pragmatisk attityd till det tyvärr så nödvändiga näringslivet. den sanna svenska modellen i ett kratermättat månansikte.

19/9/06 15:20  
Blogger André Johansson skrev..

Du pratar om något så ovanligt som pragmatisk varvsvänster. Jag håller med om att det är fint på något sätt.

19/9/06 20:33  
Anonymous Anonym skrev..

Jag tror nog inte att gamla, fina, dumma KPML(r,)som nu tråkigt nog bara heter Kommunistiska partiet, skulle acceptera Göran Johansson som en del av den ständigt revolutionära varvsvänstern. Han ses nog som den värsta sortens utsugare och kapitalistlakej. Den lelle stjärtisen har ena allri byggt en oljetanker.
Varför inte kolla med dessa www.kpmlr.se/goteborg/ ?

Som varsvänsterns husband Knutna nävar sjunger i "Lär av historien"på Proud Mary melodin:
"Nu sedan vi gjort oss kvitt
småborgarna i sosse-KFML
kan vi kommunister börja bygga partiet,
som är vår historiska uppgift och plikt.
Småborgarrevisionister
kan aldrig bygga partiet.
Det lär oss, lär oss, lär oss, lär oss, lär oss historien.
Splittringen var en bra sak.
Det rensade bort dem som hindrade
förbundets politiska utveckling.
Vi står starkare i dag än nånsin förr.
Förbundet stärks av kampen
mot högeravvikelser.
Det lär oss, lär oss, lär oss, lär oss, lär oss historien."

För övrigt är det kanske också fint på nått sätt att se att trots de TV-3 schabbiga moderatvindarna så går KP fram i Lysekils kommun och har två mandat, 5,7 %. (Tyvärr har de väl snott någon procent från S där.)

19/9/06 22:58  
Anonymous Anonym skrev..

Världens mest varvsvänstriga låt måste ju naturligtvis vara Strejken på Arendal med Knutna nävar till melodin Tom Joad(Woody Guthrie).

Texten finns här.
http://handgranat.org/Knutna_N%E4var/Strejken_P%E5_Arendal

Dagens hat: Solna AIK

20/9/06 13:55  
Anonymous Anonym skrev..

änänä, jag skrev inget om att Göran Johansson skulle ha jobbat på varvet. han är en SKF-kille, det är fan så mycket mer gbg än att svetsa oljetanker! och det var sossar vi diskuterade, inte homofoba revolutionärer med snofsiga efternamn. sossar för fan!

20/9/06 16:03  

Skicka en kommentar

<< Home