torsdag, november 8

Mäklare, moderater och marknadshyra



Efter att ha druckit tre Smirnoffsponsrade drinkar på Neos spritbildningsmingel söker jag mig till den moderata riksdagsmannen i församlingen. Han står bredvid en Timbro-anställd och dricker en persikomartini. Jag presenterar mig och vi börjar prata lite trevande om Östeuropa och kapitalism. När det blir ett kort uppehåll i diskussionen passar jag på att fråga moderaten om marknadshyra. Jag frågar inledningsvis hur han ser på uttalandet om att hans parti stängt dörren för diskussionen om marknadshyror. Han skruvar på sig och tycker att: jo, det var ett väldigt olyckligt uttalande det där. Och fortsätter med att berätta att enligt hans uppfattning finns möjligheter att få in fri hyressättning i vissa delar av hyresmarknaden utifrån den skrivning som klubbades på stämman.

Ett par minuter senare undrar han vad jag arbetar med. Jag svarar att jag är i bostadsbranschen och han scannar snabbt av mig och frågar: Mäklare, är du mäklare? Jag försöker så gott det går skaka av mig förolämpningen och svarar att jag arbetar på Hyresgästföreningen. Å fan, svarar han, och tar en rejäl klunk Smirnoff.

Jag rusar vidare till nästa kvällsaktivitet, avslutningsfest för Hyresgästförenings korplag, samtidigt som jag funderar över om det är värt att wallraffa högern när priset är att man blir tagen för Erik Olsson.

PS. Jag får naturligtvis skylla mig själv när jag har blåvitrandig skjorta (som David häromdagen beskrev som ett plagg som folkpartisterna hade på sig -92), marinblå stickad väst, marinblå slips med smala röda ränder och bruna byxor. Gissar att jag såg lite ut som en internatelev inför tentamen (eller som en mäklare). Men det var mitt sällskap, Karin, som satte standarden; hon hade knytblus som en annan Thatcher.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

"Om ens lilla djävul inte tittar fram när man befinner sig bland liberaler/moderater är det ett tecken på att man styrs av en betydligt större djävul." Mitt visdomsord till André på väg till denna dubiösa tillställning.

8/11/07 13:32  
Blogger Unknown skrev..

"...söker jag mig till den moderata riksdagsmannen i församlingen. Han står bredvid en Timbro-anställd och dricker en persikomartini"
Hur är det nu de sjunger i den göteborgspunklåten? Moderater super som kärringar?!

8/11/07 19:32  
Anonymous Anonym skrev..

internatelev inför examen låter jättefint, mäklare jättefult. hur kan man se ut som båda?

12/11/07 12:16  
Blogger André Johansson skrev..

Ja, det undrar jag också. Jag försökte se ut som en internatelev inför exmaen men blev tagen för en mäklare. Möjligen säger det det en del om den nya moderaterna.

12/11/07 12:30  

Skicka en kommentar

<< Home