måndag, november 5

För ett schystare Sverige



Minns ni när chefredaktör Joakim Berner lät en copywriter skriva en text som Berner sedan undertecknade och publicerade i Expressen? Ja, det var ju ett antal år sedan nu och Berner var på den tiden mediemannen framför alla anda. Han skulle få den gamla fina kvällstidningen på fötter igen. Tabloiden skulle bli kvaloid och de svikande försäljningssiffrorna pareras. För att fixa det beställde han alltså PR-prosa. Budskapet var enkelt: Expressen ska bli en schyst tidning. Det gick naturligtvis åt pipan och Berner fick sparken.

Kristdemokraterna verkar ha anlitat samma copywriter som Berner. Idag invigdes nämligen deras kampanjsajt: www.schystare.se. Kristdemokraterna är i kris. Opinionssiffrorna ligger under riksdagsspärren och partiet har värdegrundsproblem: Moralen är mammon. Lägre skatt för villaboende och ombildning till bostadsrätt står högst på den kristdemokratiska agendan. Tacka fan för att man då behöver en schyst kampanjsajt.

Schystare-kampanjen kommer naturligtvis att floppa. Men mest allvarligt är det ovärdiga anslaget. Ett parti som historiskt vilar på gamla fina bibliska värderingar kokas om till en fräsch och ungdomlig slogan som inte ens funkade på en kvällstidning.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home