måndag, november 12

Balett med herrbloggen



Det krävdes att herrbloggen skulle bjuda mig för att jag skulle komma till skott. Jag hade inte ens varit på operan innan, och nu skulle jag få se Kungliga balettens höstafton. Jag knäppte kavajknapparna enligt instruktion och begav mig mot Kungsträdgården.

Det började strålande med åtta män i djupt slitsade kjolar som dansade formationsdans till dramatiskt drivna stråkar samtidigt som gubbarna framför satt med kikare och spanade in detaljerna. I pausen drack vi whisky soda. Mitt sällskap fick komplimanger av paranta damer för ett par manchesterbyxor med små skorpioner på medan jag stod i baren och drog i mina hängslen och åt tacochips.

Jag hade lite svårt att ta in delar av föreställningen, balettnovis som jag är, men gillade generellt sett föreställningen bäst när musiken blev extatisk, med mycket stråkar, och dansarna antog stora, suggestiva formationer med svart kjoltyg som fladdrade. Som en Zhang Yimou-scen.

Sedan gick vi till PA & co och åt anklever för att avsluta kvällen med ett glas på Spy bars nyöppnade gubbrum där Sigge spelade sin pappas Ulf Lundell-plattor.

15 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Gläder mig att kulturentusiasten är still going strong! Det där är betydligt mer än vad jag hade orkat med.

För övrigt tycker jag fortfarande att du och Ola ska starta "Anderssons och Johanssons herrblogg".

13/11/07 11:48  
Blogger André Johansson skrev..

Ja, det här var kanske till och med tyngre än poesifestival på dramaten. Vi ska gå i år igen, eller hur?

Jag registrerar anderssonochjohanssonsherrblogg.blogspot.com omgående.

13/11/07 15:55  
Anonymous Anonym skrev..

I efterhand kommer vi att minnas det som en outsägligt torftig kultur: Sigge Eklund står i ett rum och spelar Ulf Lundell-skivor och spektaklet får enorm uppmärksamhet i media.

14/11/07 12:03  
Anonymous Anonym skrev..

Oh humanity!
Går det att göra tonårsuppror mot kompisar? När man över 30? Det känns som att hela den här kvällen du beskrivit är ett enda nifattarjuingentingdetblirbara värrejumerni bryrerslängandeidörren på bl.a mig, pingisproggaren och allmän svensk anständighet.

Socialtjänsten borde kunna ingripa och sätta dig på en isoleringsanstalt, typ Gotska sandön, med en avprogrameringskurs som inleds med intensivläsning av Kapten Stofil, Buster och sondmatning med idel halvfabrikat.

14/11/07 13:37  
Blogger André Johansson skrev..

Men David, jag trodde du gillade när man gick på borgerlig institutionskultur, åt inälvor och lyssnade på konservativ musik i ett gubbrum. Gör du inte det?

14/11/07 14:47  
Anonymous Anonym skrev..

Det beror verkligen på vilken institutionskultur, vilka inälvor, vilken konservativ musik och vilka gubbrum, var någonstans och i vilket sällskap. Ni fåfängans förflackade fusiljärer är ju bara en liten manchesterskorpion från jäst wikipediabeläst nyrik bolagshöger på teatern.

Gå på dramalabbet istället.

15/11/07 06:22  
Blogger André Johansson skrev..

Måste man ha fluga på Dramalabbet? Det hade de som spelade skivor i gubbrummet: fluga. Och dåliga skivor. För det är ju det stora problemet med ett gubbrum, att det spelas så dålig musik där. En annan sak som jag antar var ditsatt för att gubba till spy bar var en tavla på ett par fotograferade silikonbröst. Jag tror dessutom att jag var äldst på stället med mina 32. Men alla som känner gubbrummet veta att det inte har något med ålder att göra - det är tillstånd.

Jag gillade dock den försmak till gubbrum som spy bar hade i form av uteserveringen Humlan i somras. Då spelade Niklas Frisk och Andreas Mattsson vuxenpop för bland annat mig och Mattias (ha, nu har du snart ingen allierad kvar, David!).

15/11/07 09:40  
Anonymous Anonym skrev..

På dramalabbet fattar du nått och du behöver inte klä upp dig som en jagsvag julgran.

Vad gäller Mattias: Är man utanför Spy bar är det väl ok.
I annat fall var han säkert där ironiskt och i mjugg. Mattias är mitt trogna Österrike-Ungern i kampen mot och att känna till märket på sina strumpor och annan Stureplansfåfänglighet. Det är jag säker på.
Humleträdgården är det förövrigt inget fel på.

15/11/07 15:11  
Anonymous Anonym skrev..

Fan va fint att du länkar till Peter Englund. Det artar sig grabben. Idag får du ha vilka strumpor du vill bara för att du var så duktig.
Det här är en fin text från hans textarkiv på hemsidan.

www.peterenglund.com/textarkiv/vackra_kroppen_hist.htm

För övrigt tror jag att jag måste gå över till svenskan igen. För vilken gång i ordningen. Det går inte att stå ut med DN:s ledarsida och framförallt Peter Wolodarskis huvudlösa marknadsliberala dogmatism som verkar ha triggats av moderaternas fjällrävisering, som ju Swejens så förtjänstfullt rapporterade om tidigare. Sen är det ju den evigt hopplöse charlatanen Johan Esk på sportsidan som får jökeln att koka över varenda dag. Kom inte nu och säg att man kan låta bli att läsa det man inte vill läsa. Jag har betalat för den där morgonfuktiga blaskan. Good Bye Friedman, Guten Tag Bismarck.

16/11/07 09:16  
Blogger André Johansson skrev..

David, du verkar gladare idag!

Annina, som är på min sida, meddelade apropå strumpor att hon spottade den första Paul Smith-butiken i Nottingham. Jag har för övrigt PS-strumpor på mig idag. Lila, med små blommor på. Men det är ju okej för jag länkar till Peter Englund och han skulle kunna berätta om lyxfärgen lilas historia.

Jag tyckeer för övrigt ditt resonemang om DN och SvD är konstigt. För vilka alternativ får du på SvD: Maria Abrahamssons dumma provokationsposer och, nej, jag kan inte ens någon sportkrönikör på svenskan?

16/11/07 09:38  
Anonymous Anonym skrev..

Annas pepparkakor ligger här ute i Tyresö och när vinden ligger åt rätt håll uppfylls man av pepparkaksdoft. Det kan påverka sinnesstämningen.

Jag tror att Annina också är ironisk. Hon tycker ni är lustiga som gibonapor, när ni struttar omkring i era små dyra dräkter.

Just nu är jag irriterad på Wolodarskis IG-mässiga argumentation,(jag tål hans åsikter min inte hans argumentation) och den normalt ganska vettige Niklas Ekdal tycker jag också har förråats på sistone.

Ja, det är ett evigt missnöjt pendlande mellan dessa tveksamma tidningar. Tidningar är väl som elever, ju längre bort från dem man är dessto mer förlåtande blir man. Så tänker man att SVD har Berglinserierna, bra kultursidor och DN har Rocky som bara blir sämre.

Vi behöver en stark ickeborglig morgontidning nu. Befriad från provokatörer och med bra serier.
47:an Löken.

16/11/07 11:31  
Anonymous Anonym skrev..

Men David, har du slutat med Svenskan? Vill du göra mig arbetslös?

19/11/07 12:34  
Anonymous Anonym skrev..

Nä men jag kommer ju över till svenskan för att få läsa dig och hålla dig varm och mätt genom det gudfruktiga arbete jag erbjuder dig.

Sven Nordqvist bör vinna augustpriset vill jag också poängtera nu när jag har chansen. Barbro Lindgren är ju i och för världens bästa författare vid sidan av Göran Tunström men det är nog ändå Nordqvist som skall ta hem det i år va?

19/11/07 18:24  
Anonymous Anonym skrev..

Som juryordförande (visserligen i en annan jury, men ändå) är jag förbjuden att uttala mig om några som helst preferenser när det gäller de nominerade. Men jag instämmer till fullo om att Barbro Lindgren är världens bästa författare - i min bok spöar hon även Tunström.

20/11/07 12:11  
Anonymous Anonym skrev..

Brusa Högre Lilla Å sammanfattar det bra, tycker jag:

http://brusahogrelillaa.blogspot.com/2007/12/klarsprk.html

18/12/07 18:54  

Skicka en kommentar

<< Home