onsdag, maj 30

Patterns of Parklands - En perfekt paradox













Jag skrev för två år sedan att jag (i en aktiv och uppsökande mening) slutat lyssna på musik, men att Differnet fick mig på andra tankar. Nu har det hänt igen. Jag har fortsatt sluta lyssna på musik, men häromdagen fick jag Differnets nya skiva, ”Collapsing Universe”, av Mattias. Det blev samma effekt som förra gången: Musik som invärtes peeling - flimmerhåren reste liksom ragg. Ja, det där låter kanske larvigt, men så var det då och så kändes det nu. Det kan ha att göra med att omslaget är fotat av Gert Janson, före detta fotograf på KF, och att bilden har underligt samtida i sin 70-talsestetik. Sådant påverkar naturligtvis peelingen!

Första låten är ett mästerverk. "Patterns of Parklands". Jag har inte lyckas komma förbi den än. På den nivån är det. Det avslutade flugsurret som avslutade förra skivan inleder den nya. Den i grunden omedelbara melodin i "Pattern of Parklands" låter avancerad och svår. En perfekt paradox. Smarta små slingor möter märkliga melodier och man får hela tiden känslan att flera låtar gömmer sig i "Patterns of Parklands". Som om klangerna själva levde ett rikt och rörligt intellektuellt liv!

(Nästa onsdag, 6/5, är det smyglyssnarparty på Pet Sounds för Differnets ”Collapsing Universe”. Vi ses då!)

6 Kommentarer:

Blogger André Johansson skrev..

Jag har nu kommit vidare i lyssningen och hittat en ny favoritlåt: Electricity (is Not What it Used to Be). En briljant bit.

31/5/07 09:23  
Blogger André Johansson skrev..

Jaha, nu har jag fastnat helt i Electricity. Den är så lätt och undflyende!

31/5/07 10:21  
Blogger Unknown skrev..

André: Sista meningen känner jag är lite förvirrande så för att undvika missförstånd samtidigt som jag välkomnar dig och dina läsare:

"Hej. Onsdag 6 juni kl. 19.00-01.00 är det utgivningsfest för
Differnets nya album "Collapsing Universe" (skivbolag Friendly
Noise/distribution Border: utgivningsdatum) på Pet Sounds bar på Skånegatan 80 i Stockholm. Differnet kommer spela live och Johan Duncanson från The Radio Dept. dj:ar. "Collapsing Universe" kommer finnas till försäljning för första gången och de som köper skivan får även ett paket med Differnets officiella kaffeblandning. Fri entré. Välkomna! Mer info på vår hemsida: www.friendlynoise.se."

1/6/07 20:35  
Blogger André Johansson skrev..

Jag och mina läsare kommer på onsdag, Stefan! Det blir nog en trevlig kväll, det där.

1/6/07 22:38  
Anonymous Anonym skrev..

Det var trevligt att du och dina läsare dök upp!

7/6/07 16:03  
Blogger André Johansson skrev..

Ja, det var en bra kväll. Vi fick se alkissamba till siters of mercy, köpa en Differnetanpassat kaffeblandning, lyssna på the sweetest ache och så fick Alladdin gå på smal indieklubb. Han tyckte det var intressant men gillar fortfarsdne Kent mer än Differnet.

7/6/07 16:13  

Skicka en kommentar

<< Home