måndag, september 28

Loord-lobbyism


För ett par veckor sedan messade mamma om att det var dags byta efternamn till Loord. Idag kom ett vykort från samma mamma där hon i rollen som farmor gratulerade Frank på hans namnsdag. Kortet var adresserat med Frank Olsson (snart Loord).

Det här är inget nytt. Loord-lobbyismen har pågått i många år. Jag minns tydligt hur mamma kunde monologisera en hel middag om hur fint det vore om jag och min bror Mattias förde det annars utdöende släktnamnet vidare. Pappa grymtade alltid något om fjolligt och att han minsann aldrig skulle låta sig påverkas av Loord-lobbyn och byta bort Johansson.

Loord följer en linje. Mamma har alltid varit fascinerad av att pynta villan i bruksorten med franska finheter. Katten hette Cherie, jag André och hade det inte varit för pappa hade lillebror hetat Pierre. Loord är inte franskt, men det är, på ett kanske litet skruvat sätt, fint. Och tyskt. Det var min mormors flicknamn och nu håller det på att dö ut. Ja, inte helt såklart, det finns 52 Loordar i Sverige. Men mormor Sonjas gren slutar växa om jag och min bror inte lyder Loord-lobbyn.

När jag twittrade om detta för ett par veckor sedan fick mamma support. Min gamla Jet Set Junta-vän, Tor, skrev att det var den finaste present jag kunde ge till min son. En annan gammal Jet Set Junta-kompis, Mattias, menade däremot att namnbyte och flytt till Sjöstan var en ovanligt olycklig kombination.

Men kanske inte är en sådan dum tanke ändå, Loord. Det finns ju redan 272 814 Johansson, och bara 52 Loord. För barnens skull. Jag menar Frank Loord: En fantastisk kombination av tuff skinnjacka och tysk fuskadel.

4 Kommentarer:

Blogger Tor Billgren skrev..

Frank Llord Wright

29/9/09 19:09  
Blogger André Johansson skrev..

En amerikansk arkitekt. Tja, varför inte.

Heder åt dig, Tor, som kommenterar här. Och inte som alla andra, som säger att de vill ha mer storblogg men kommenterar storblogg i småblogg.

29/9/09 23:10  
Blogger babylemonade skrev..

Klart killen ska heta Frank Loord! Ett fantastiskt namn.

27/10/09 18:28  
Anonymous Hans Loord skrev..

tja eller nja eller...Arkitekten lär heta Frank Lloyd Wright..alltså inte Loord.....
Eftersom jag själv heter Loord och i alla fall min familj har fått det som soldatnamn på 1700-talet efter en gård vid namn Lådra gård strax utanför Gnesta så faller det tyska också..

Vore skoj att höra mer om familjeträdet..är vi släkt eller inte alls?

hälsningar

Hans Loord

8/3/10 14:06  

Skicka en kommentar

<< Home