måndag, september 7

Göteborg i City


Här följer min text om restuarang Göteborg från tidningen City i torsdags:

Jag går till Göteborg för när man är ny i byn vill man lära känna sina grannar. Man kan ta både båt och spårvagn till restaurang Göteborg. Precis som i staden. Och restaurangens riktnummer är 031. Men jag har nyligen flyttat till Sjöstan och går till min kvarterskrog.

Göteborg är som ett litet bättre Hammarby sjöstad. Som det ser ut i en mäklarannons. En egen stad som lever ett eget liv vid bryggorna, samtidigt som det har innerstadskvaliteter. Ett Hammarby sjöstad som inte bara är Bugabobefolkning där proppmätta mellanchefer sitter på balkongen och producerar Powerpoints. Nej, på restaurang Göteborgs barbryggor samsas stölande muskelmän (som har kommit i bananbåt) med rosérosiga bögpar, samtidigt som ett gäng revisorer skålar i Staropramen och sneglar på caipirinhakvinnorna ett bryggetage ner.

En bra sommardag på Göteborgs bryggor kan man rentav få för sig att man inte bor i ett supersömnigt semisuburbia. Att inte alla i byn hellre sopsorterar än tar sig en sängfösare på kvarterskrogen. Därför är bryggorna på Göteborg min nya favoritbar.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home