tisdag, april 21

Ett nytt liv



I Per Olov Enquists självbiografi, ”Ett annat liv”, beskriver PO hur han som nybliven far sitter vid skrivmaskinen med sitt nyfödda barn i en korg under skrivbordet. Mellan raderna stoppar han ner foten i korgen. Gripreflexen gör att den nyfödda bebisen kan hålla i pappas stortå. Därifrån hämtar PO energi: Sonens spänning strålar upp till författaren, genom tån, så att romanen om, säg, en Nedstörtad ängel lyfter.

För några dagar sedan blev jag pappa. Han ska heta Frank Levi Olsson. Han är lång och blond och varje kväll ligger han på mitt bröst när jag läser Per Olov Enquists ”Livläkarens besök”. Det är precis som ”Ett annat liv” en fantastiskt bra bok. Men man förstår att PO betalt ett högt pris för framgången. Att umgås med sin son genom tån samtidigt som man skriver om nedstörtade änglar är naturligtvis litterärt lysande i en metaforisk mening. I en mänsklig mening ter det sig mer dystert. Inget kan ju gå upp mot att läsa om en livläkares besök med ett alldeles nytt liv pulserande mot bröstet. Tårna liksom krullar sig.

18 Kommentarer:

Anonymous Nicklas skrev..

STORT grattis!

Kommer namnet Frank måhända från Junos bolltrollare Bo Frank?...

Hälsning

// Nicklas

22/4/09 10:48  
Blogger André Johansson skrev..

Tack!

Ja, man kan ju hoppas att han får Bosse Franks mjuka handleder. Det i kombination med min serve (ink fotstamp) tror jag kan bli en vinnande kombo i en framtida Mockfjärdspool.

22/4/09 11:47  
Blogger Nicke skrev..

Haha, Ja då blir grabben svårslagen!

Mockfjärdspoolen var inte igår man tänkte på! En klassiker där man har någon inteckning vill jag minnas...

22/4/09 12:09  
Blogger André Johansson skrev..

Ja, kan inte tänka mig att det finns ngn tävling i dalarna som du inte har har en inteckning i.

Jag väljer dock att minnas den klassiska seriematchen mellan Långshyttan och Juno. Du minns säkert. Vi vann med 8-0. Jag skojade med dig och jag stampservade ut min gamla kompis U Nordqvist. Bosse Frank knorrade ut den estniske landslagsspelaren Raini Tsäko. Kalle Sjöstrand deffade ut Jesper Winkvist med oskruvade backhandskär.

22/4/09 12:20  
Blogger Nicke skrev..

Hmm,

Måste vara ngn form av förträngninsmekanism som gjort att jag inte har nått minne av detta...

Minns dock att du haft en härlig batalj med U Nordkvist i L-hyttan. Ni skrek på varandra som ett par i skillsmässa:)

PS: Gillar din blogg, verkligen. Har börjat länka till den från min egen. Du skriver, hur ska jag uttrycka mig..., väldigt poetisk om de saker du tar upp.

Keep it up!

/Storsläggan från Falun

22/4/09 13:35  
Blogger André Johansson skrev..

>>Måste vara ngn form av förträngninsmekanism som gjort att jag inte har nått minne av detta...

Tror jag inte det mista på. Jag skar konsekvent långt ut i din backhand. Du gick runt och öppnade med forehand, Jag tryckte ut i backhand. Jocke Ericson sa att det var så man vann mot dig och det funkade!

>>Minns dock att du haft en härlig batalj med U Nordkvist i L-hyttan. Ni skrek på varandra som ett par i skillsmässa:)

Det var väl inte direkt enda gången. Som jag saknar dessa matcher! Att få knyta näven och väsa ett "ozzzzz" efter att ha skickservat U Nordkvist är nästan bättre än att ha ett alldeles nytt pulserande liv mot bröstet.

>>PS: Gillar din blogg, verkligen. Har börjat länka till den från min egen. Du skriver, hur ska jag uttrycka mig..., väldigt poetisk om de saker du tar upp.

Tack! Kul!

/André

22/4/09 14:55  
Blogger André Johansson skrev..

Tryckte ut i din forehand ska det såklart vara. Men det minns du säkert!

22/4/09 14:55  
Blogger Nicke skrev..

Haha... "Jocke Ericson sa att det var så man vann mot dig och det funkade!"

Såg plötsligt denne man framför mig. Jävligt rolig att möta var han, det blev ofta rätt bra spel. Du däremot, här talar vi pang-pang pingis när vi möttes. Minns jag rätt så hade du ett sånt ruskigt klick så om man lyssnar riktigt noga kan man fortfarande höra ekon från det i L-hyttans sporthall!

Vore intressant med vad det står inbördes oss emellan. Har ingen aning men gissar att det är hyggligt jämnt....

22/4/09 15:40  
Blogger André Johansson skrev..

>>Såg plötsligt denne man framför mig. Jävligt rolig att möta var han, det blev ofta rätt bra spel.

Jocke och jag spelar squash en gång veckan. han har dock inget skägg längre. Och kort hår.

>>Du däremot, här talar vi pang-pang pingis när vi möttes. Minns jag rätt så hade du ett sånt ruskigt klick så om man lyssnar riktigt noga kan man fortfarande höra ekon från det i L-hyttans sporthall!

Limdoktorn kallades jag när jag tränade med Safir i Örebro. Trikloretylen!

>>Vore intressant med vad det står inbördes oss emellan. Har ingen aning men gissar att det är hyggligt jämnt....

Rätt jämnt, tror jag. Nu slår du mig utan problem, dock. Har inte spelat på många år.

22/4/09 16:05  
Blogger Nicke skrev..

Skoj med Squash, är själv lite sugen på att dra igång med det (spelar tennis, badminton hyfsat ofta), vore kul att kanske vara med i rakethlon någon gång....

23/4/09 12:27  
Anonymous Lundvall skrev..

Stort grattis! Och bra skrivet om Enquist. Jag förstår känslan, den är fantastisk och alldeles underbar. Sen trodde jag att du blivit Zappa-fan och bytt Paul Smith mot vanliga Levis. Men det kändes väldigt långsökt så det skriver jag inte.

23/4/09 14:15  
Blogger Nicke skrev..

Mr Johansson, din late rackare! Se till och pallra dig in på min blogg och lämna ett avtryck!

Du skrev: "Att få knyta näven och väsa ett "ozzzzz" efter att ha skickservat U Nordkvist"

Kan aldrig tänka mig att den rutinerade räven Ulf gick på dina enkla "Jag prövar lite sida-över snabbt ner mot backhand.." servar. Den Ulf jag spelade med åt upp den typen av servar till frukost!

// Nicklas

23/4/09 15:14  
Blogger André Johansson skrev..

@Lundvall: Tackar. Zappa är väl sådär men levis är inte så tokigt!

23/4/09 15:35  
Blogger André Johansson skrev..

@Nicke: Trixet var att variera kickserve med flack, oskruvad. När kicken kom stapplade U Nordkvist till och kixade den långt upp på läktaren varpå han skyllde det hela på mitt oskyldiga stamp vid serveträff.

Och nu har jag lämnat ett litet avtryck på din blogg!

23/4/09 15:38  
Blogger Nicke skrev..

Flack oskruvad. OK, trodde tuffe Uffe var mer rutinerad än så, men du lyckades hitta en svag punkt!

Bloggen tackar och bockar för celebert besök:)

23/4/09 15:48  
Anonymous Anonym skrev..

Hej André!
Följer din välskrivna och humoristiska blogg. Vad härligt att höra att du har blivit far, och vilket praktexemplar, väldigt fin. Tyckte väl att bloggen legat lågt några dagar, du är nu förlåten.
Själv har jag en liten 9-månaders tös som heter Judith. Vi har inte börjat med lika seriös litteratur som ni, men det kanske kommer någon mörk höstkväll.
Njut av lillen och tillvaron så ses vi säkert någon gång i livet!
Kram Agata

25/4/09 17:20  
Blogger André Johansson skrev..

Hej Agaata!

Det var inte igår! Kul att höra från dig. Och kul att du gillar bloggen.

Bor du kvar i Malmö?

/André

26/4/09 15:26  
Anonymous Anonym skrev..

Hej igen!
Har bott fyra år i Sthlm efter Malmö och bor sedan ett år på landet i Blekinge. Vi är båda föräldralediga och livet är slow och soft.
/Agata

28/4/09 17:30  

Skicka en kommentar

<< Home