torsdag, februari 19

Goda grannar


Har har du det i Sjöstan? Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan. Mitt svar är samma sak varje gång: Lägenheten är toppen men när jag går utanför dörren blir jag mer tveksam. Är det här min stad? Är alla dessa sopsorterande suburbiasnubbar mina nya kompisar?

Men en bra sak har jag upptäckt. Jag har goda grannar. Träffar jag inte min danske squashkompis på Konsum kommer FLM-redaktören förbi på lördagskaffe med röda tulpaner under armen. När jag behöver låna bil för att åka till IKEA går jag bara över bron till Hyresgästföreningens förbundsjurist och när det blir söndag kommer kulturskribentpar över med båten på middag med Modernistaböcker och rödvin. Och när sänggavlarna visar sig vara för stora och måste återföras till Järfälla går man bara Sickla kanalgata ner och lånar en Dagens industri-reporters kombi.

Där har ni lite Sjöstadsromantik att förlora er i, bygdebloggen.

UPPDATERING: Dan Hallemar skriver på sin blogg, Punkthus, att man kan betrakta delar av min blogg som ett insiderreportage från stadsbyggandets nyaste trakter, just när den ska till och bli levande på riktigt. Exakt det är min ambition.

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Men man blir ju sugen på att fråga om det eftersom du obsessar så om det!

19/2/09 22:34  
Blogger André Johansson skrev..

ja, herregud, jag gillar när ni frågar!

19/2/09 22:45  
Anonymous Anonym skrev..

Goa grannar är trevligt, vi på bygdebloggen gillar det. Har en V70 som du kan låna när du behöver.....

Trevlig helg

20/2/09 22:03  
Anonymous Anonym skrev..

Jag tycker mer att det här bloggandet om sjöstaden känns som ett inlindat skrytande. Du är skitstolt över att bo i sjöstaden men förstår att det krävs lite klädsamt självförakt över anrättningen för att skilja ut sig från de mer vulgära och materialistiska sjöstadsborna. Sliskiga små notiser om vilka uppburna personer som ingår i umgängeskretsen kommer på köpet.

21/2/09 14:12  
Blogger André Johansson skrev..

Ja, där har jag verkligen hittat en fin formel. Jag är stolt över att bo "i en vulgär och materialistisk stadsdel" men låtsas att jag inte är det. Så enkelt och men ändå så snillrikt måste det naturligtvis vara utformat!

22/2/09 16:17  

Skicka en kommentar

<< Home