fredag, juni 20

Mässande masar i midsommarbussar



”Såg ni sällskapet som hade dukat upp där vid vägrenen, ungdomar. Ja, jag säger ungdomar till er för de var ett gammalt sällskap som satt där må jag säga. Det var fulldukat midsommarbord: Sill, och får man hoppas, något för den att simma i. Han dör ju annars, sillen. Jag brukar säga det, när jag skojar lite.”

”Nä, det är ett litet företag det här, som jag brukar säga när jag skojar lite. Vi har bara 47 bussar. Och ni kanske undrar varför den står Västanhede på bussen när ni bokat Swebus. Man får rycka in ibland när det kör ihop sig för dem.”

”Man brukar ju prata om rondellhund, men vi har visenter istället. Ja, alltså inte rondellen utan i en hage i en park. Jag säger vi för det är Avesta kommun som äger visenterna. Förut var det hon Antonia Johnson. Alltså inte Antonio. Han heter Lindbäck i efternamn. Och kör speedway. I Masarna.”

Det är midsommar och vi är framme i Avesta. Busschauffören har skojat med oss hela resan (som jag brukar säga). En typisk lite släpigt självtillräcklig mas som mässat i micken ända från Cityterminalen. Jag tror att de älskar att köra masar i Stockholmsexil tillbaka till Dalarna. De gillar nog särskilt tanken att man är på väg till ångbåtsparaden i Torsång.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home