lördag, maj 24

Tennisnostalgi



När jag var liten var jag ofta hos farmor och farfar i Säter. Mest var jag hos farmor. Farfar satt instängd i ett rum och lade patiens. I samma rum satt min bror, Mattias, på golvet och byggde lego. Farfar och Mattias kom väldigt bra överens. De sa aldrig något till varandra, men de trivdes där bland nötta kort och färgglatt lego. I hallen utanför det tysta rummet spelade jag och farmor tennis. En fotpall var nät, skärbrädor tennisracketar och en tilltufsad taxleksak tennisboll. Farmor var Jimmy Connors och jag var Björn Borg.

Jag tänkte på de där tennismatcherna i hallen med farmor när jag idag spelade tennis i Haga. Farmor var nu utbytt mot flm-redaktören, Jonas. Vi hade naturligtvis riktiga racket och gasfyllda Tretornbollar. Jonas hade vita tennisshorts. Jag mörka. På banan bredvid spelade Björn Borg en tuff tresetare. I parken intill satt par i gräset (och lade patiens och byggde lego?). Innan vi lottade om serven valde vi vem som skulle vara vem.

Gissa vem som var Schein och gissa vem som var Palme?

6 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

André är väldigt duktig på att spela tennis. Kan tänka mig att inte heller farmor hade skuggan av en chans.

26/5/08 10:08  
Blogger André Johansson skrev..

Farmor hade mindre skärbräda än jag så det var lite orättvist.

26/5/08 10:37  
Blogger André Johansson skrev..

Men Jonas ska träna med sin bror i veckan och lovar att komma tilllbaka med vassare serve och tyngre forehand!

26/5/08 11:36  
Blogger André Johansson skrev..

Det har visar sig att Jonas spelat med barnracket. Lika orättvist som att farmor spelade med en mer oformlig och mindre skärbräda.

3/6/08 20:26  
Anonymous Anonym skrev..

Är inte Säter någon form av mentalinstitution? Och farfar satt inlåst...?

4/6/08 11:48  
Blogger André Johansson skrev..

Jo, dårhuset i säter, som man sa när man var barn. Men farfar satt inlåst i sitt eget rum. Eller låst och låst, han satt i rummet och var tyst.

4/6/08 13:33  

Skicka en kommentar

<< Home