fredag, maj 30

Mat som exploderar i munnen



För ett par veckor sedan var jag på två fester samma kväll. En gammal dröm gick i uppfyllelse: Man mjölkar ut det bästa i första festen, sätter sig i en taxi, byter strumpor, och anländer till fest nummer två med glatthumör och färgglada fötter.

Först var det födelsedagsfest hos Emma och sedan inflyttningsfest hos Jonas. På den första festen träffade jag en kille som jag spelat squash mot på Wasa Clubs söndagsträning. Vi började naturligtvis genast snacka boost och let, men gled snart över på mat. Alf, som squashspelaren heter, visade sig vara en jävel på mat. Han berättade om restaurangbesök där de plockar isär oliven, behåller smakerna, och sedan bygger upp den igen. När Alf sedan stoppade oliven i munnen exploderade den.

Igår var jag på restaurang Stockholm och kom att tänka på Alf och hans isärplockade oliv. När jag beställde in en Tiramisu var amaretton isärplockad och uppbyggd som jello. Jag stoppade försiktigt in amapretton i munnen och väntade på explosionen. Men inget hände mer än att det smakade väldigt gott.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home