tisdag, december 7

Tippextra


Lillebor på Upton park.

Åh, de där lördagarna hos mormor och morfar på Rotegatan i Avesta! Jag landar ofta där när jag försöker tänka mig den där lågmälda lyckan från förr. Hur morfar, morbror och pappa satt i sovrummet, som på dagtid fungerade som teverum, och tittade på Tipsextra. En silvergrogg i halvtid. Ett parti knektöppning efter middagen. Sju rätt på ett 16-raders. Tre rätt och tillägg på lotto. Fyra rätt på V65. Om bara inte gubben i lådan galopperat på upploppet! Hur mamma, mormor och moster satt i andra rummet och, ja, vad gjorde de där egentligen? Jag kommer ihåg att jag sprang in och och fick en näve 50-öringar av mormor till knektöppningen. Men i övrigt? Släktskvaller? Patriarkala praktlördagar...

Mest minns jag morfars dröm om att bjuda med oss till England och se en Tipsextra-match live. Om bara gubben i lådan, Lars-Gunnar Björklund eller Manchester C gjorde som han sa en vacker lördag stod det inte på förrän vi stod på Upton park och hejade på the Hammers.

Men som alla andra drömmar där man är beroende av Draculas omsorg blir de aldrig verklighet. Vi fick nöja oss med Tipsextra på Rotegatan i Avesta. Eller fick vi verkligen det? Var det inte så att drömmen på sätt och vis gick i uppfyllelse?

För drygt en vecka sedan var min lillebror och jag i London. På lördagen tog vi tuben till Upton park för att se West Ham-Wigan. Bottenmöte, fullsatt. Biljetterna tog slut framför näsan på oss. Desperat började vi leta efter svarta biljetter. Vi hittade en gubbe (i lådan?) som viskande väste : ”tickets?” i ett gathörn. Jag nickade och snart hade jag tickets i handen. Först när vi nästan är framme vid arenan ser vi att pris och ålder är överstrukit med tipp-ex (Tipsextra?). Pris, inget konstigt. Men ålder!

Men vi kom in på arenan. West ham vann med 3-1. På vägen tillbaka till hotellet skrapade vi försiktigt bort tipp-extet från ålderskolumnen: ”Under 16”. Vi hade köpt barnbiljetter. Sådana som morfar en gång lovat oss.


2 Kommentarer:

Anonymous Pär E skrev..

Fint.
Minns min resa i fjortonårsåldern. Med pappa och mamma till Highbury... Go, Gunners!

8/12/10 08:58  
Blogger André Johansson skrev..

Ja, det var verkligen något extra. Tipsextra har byggde bo i våra barnkroppar.

8/12/10 13:22  

Skicka en kommentar

<< Home