tisdag, januari 6

Leaving Kungsholmen


- Jag tänkte precis likadant om Järvsöfax igår. Ja, det är märkligt det där. Men de skriver ju likadant i tidningarna nu för tiden. Samma sak i Expressen som i Aftonbladet. Nyss stod det att kvinnor vill ha 1,4 barn. Vad får de allt ifrån? Men Bomben har de inte vågat sig på! Ja, fotbollen har de tippat, men hockeyn hittar jag inte. Vi ska ta och lägga ett spel på det, du och jag, när vi fikat klart.

Två män i 70-årsåledern dricker varsin slät kopp kaffe på Thelins konditori på Kungsholmen. Klientelet på fiket är som vanligt blandat: Fyra ungdomar surfar och dricker latte, två väninnor äter ceasarsallad, och två män gör high five när de ser att konditoriet har semlor. Thelins tror jag sammanfattar den delen av Kungsholmen kring Fridhemsplan bra: Det är, som sagt, blandat. Västermalmsgallerian måste undra var den hamnat med sina skitnödiga barnvagnar och kissnödiga barn.

Nej, man kommer att sakna ställen som Thelins i Sjöstaden. Kungsholmen blir i och för sig allt mer Konsultholmen, men det är bit kvar till Sjöstaden. Där tror alla att Bomben är en förkortning på Kavaljit Singhs ”Finansbomben”. Och Järvsöfax, var det inte så den där norrländska älgskinnsfilofaxen hette som vi fick från firman förra året?

PS. När Karin och jag åt lunch på Thelins idag glömde de hennes grillade macka och vi fick vänta tio minuter på maten. Som plåster på såren fick med oss en valnötslimpa hem. Samma valnötslimpa som jag gissar går loss på en hundring i Sjöstaden.

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Apropå mat. Göran Everdahls spaning i fredags om ekorrätande i England var väldigt bra. För att skydda den inhemska röda ekorren för att utkonkurreras av den feta nordamerikanska squirreln så äts det nu frenetiskt grå ekorre på den lilla ön med de dåliga tänderna.

10/1/09 22:35  

Skicka en kommentar

<< Home