måndag, november 24

Svenskan skojar med mig

Jag sitter på Tranan när en okänd man i glasögon går med snabba steg mot mitt bord. När han är halvvägs ropar han på sjungande dalmål över halva restaurangen: ”Jag läste i Expressen att Karin är ihop med en loser!” Han slänger en ihoprullad Expressen på bordet framför oss. Karin rodnar och berättar att den främmande mannen är ledarskribent på Svenska dagbladet och heter Per Gudmundsson. Nu står han framförs oss med ett gladhögergrin över läpparna. Han skojar. Innan jag hunnit tugga tonfisken ur munnen, och bemöta skojeriet, har Per lämnat Tranan. Jag sväljer fisken och läser Expressens sistasideskrönika där Karin skriver att hon drar sitt strå till jämställdhetsstacken genom att vara ihop med äldre man som tjänar lite pengar.

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Men kunde han inte ha kommit på något roligare, högermannen? Att skoja om att någon är fattigare än en annan känns väldigt mycket "Moderathumor standardformel 1 A".

25/11/08 18:29  
Blogger André Johansson skrev..

Det var mer Karin som dukade för det genom att reta mig för min månadslön.

26/11/08 10:39  
Anonymous Anonym skrev..

Alla frilansare behöver en månadslön att luta sig mot. Utan dem skulle vi inte ha några ledar eller kultursidor i det här landet. Kan jag meddela.

27/11/08 10:48  

Skicka en kommentar

<< Home