fredag, november 14

Dialektmysteriet



Mitt dalmål går inte att ta miste på. Trots flera år i Örebro, en termin i Uppsala, ett par år i Malmö och nu över fem år i Stockholm har jag behållit det sjungande dalmålet. Jag trodde att jag var immun mot andra dialekter. Men den senaste tiden har Karin påtalat att ord från P1-skånskan byggt bo i mig. Samma skånska som jag brukar reta Karin för att hon tar till när med i P1:s program ”OBS kulturkvarten”. Mitt i en mening överger jag det bräkande dalmålet och ur munnen kommer "meeedelhavsklimaaat". Ja, ni hör, jag håller på att bli Louise Epstein.

7 Kommentarer:

Blogger Unknown skrev..

Vadå, håller du på att sluta prata som Kermit? Hemskt!

15/11/08 04:05  
Anonymous Anonym skrev..

Ja faktiskt. Du kan inte bara låta dig svepas med hur som helst. Du skall låta som en liten grön mupp med trådar på armarna. Basta.

15/11/08 08:54  
Blogger André Johansson skrev..

Ni kan va lugna. Det är bara en lätt Epstein-anstruken Kermit vi snackar. Jag är fortfarande grön och bredkäftad.

15/11/08 12:59  
Anonymous Anonym skrev..

Mest är det nog för att "medelhavsklimat" inte finns på dalmål. Testa "björnfrossa vid Lofoten" eller något i den stilen så ska du se att ditt modersmål är fininställt.

Men Epstein har väl något slags hybriddialekt som ingen annan har?

15/11/08 22:18  
Blogger André Johansson skrev..

Poäng. Det var när jag formulerade meningen: "Fokus har liksom gått och blivit oumbärlig" som Karin påtalade den förändrade dialektdiskursen. När jag pratar björnrivna jägare i Orsa är dialekten intakt.

16/11/08 00:08  
Anonymous Anonym skrev..

Louise har mycket riktigt en hybriddialekt. Hon är ju uppvuxen i Malmö men hennes mamma kommer från Västergötland och hennes pappa var dansk. Märkligt nog har hon lyckats behålla sin speciella hybriddialekt intakt under alla år i Stockholm.

16/11/08 14:10  
Blogger SweJens skrev..

Lyssna när André säger "Drum n Bass-låt" vid 0,17. Nog doftar det lite Skåne allt.

http://vimeo.com/1887640

17/11/08 23:45  

Skicka en kommentar

<< Home