söndag, november 30

Min granne, Federley



Svenska dagbladet hade i torsdags en intervju med min nya granne, Federley. I artikeln får man veta att Federley brukar titta på bäver när han tar ett afterworkglas på restaurang Göteborg och att 52 procent av Sjöstadsbefolkningen är moderater (jag tror de är något fler än så). Det kanske inte blir ett så stort steg ändå, att flytta till Sjöstaden. När jag bodde i Hammarbyhöjden tittade jag på rådjur när jag tog ett afterworkglas på min plåtkläddda funkisbalkong. Och på Kungsholmen finns det många moderater i 30-årsåldern som har brunch som fritidsintresse.

Grannarna var dock inte till majoriteten moderater i Hammarbyhöjden. Där är miljöpartiet ovanligt stora och skulle bli störst om man planerade att bygga bort 100 kvm av något som angränsar till Nackareservatet. Det finns inte heller någon tyskt tant i Sjöstaden som bor på nedre botten och pratar Hitler och tvättstugeetik på inflyttningsdagen. Det fanns det i Hammarbyhöjden och finns säkert på Kungsholmen. Nej, Sjöstaden är istället en av Stockholms mest homogena stadsdelar. Alla är välutbildade, men obildade. De har hög inkomst, men saknar förmögenhet. Ingen är uppvuxen i Stockholm, men alla är typiska Stockholmare (med bortslipad Motaladialekt). Medelåldern är 32 år och brunchfaktorn är hög. Jag kommer förmodligen att smälta in fint.

6 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev..

Hej! Det är tammefan nästan äckligt när man tittar på valstatistiken. Ghettot Sjöstaden är typ lika segregerat som Rinkeby C. En markant skillnad är dock valdeltagandet som i Rinkeby C är 55,88% jämfört med 88,36 % i Hammarbyhamnen Ö. Åt den som har ska vara givet , eller nåt.

http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/valdistrikt/01/80/1716/roster.html
http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/valdistrikt/01/80/1714/roster.html
http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/valdistrikt/01/80/4121/roster.html

30/11/08 21:04  
Blogger André Johansson skrev..

Sjöstaden är naturligtvis mycket mer segregerat än Rinkeby. Om inte socioekonomiskt, så garanterat utifrån etnicitet.

Jag ska börja sälja Internationalen utanför brunchfiken på söndagsmorgonen.

30/11/08 21:29  
Anonymous Anonym skrev..

"Jag ska börja sälja Internationalen utanför brunchfiken på söndagsmorgonen."

Äntligen sluts cirkeln. Bra.

1/12/08 11:12  
Anonymous Anonym skrev..

Du skall fan i mig göra det också. Jag lovar att stå brevid dig och med lite pipig och barnslig latinamerikansk dialekt skrika upp följande länkade visdomsord.

http://www.maoistisktforum.se/marx_skrifter/marxDok/pkpDok/PCP_060800.htm

Vi måste göra nått för att skydda våra drömmars stad från den trilamchiska förbrackelsen.
Kanske är det ordförande Gonzalos allsmäktiga tänkande som behövs i sjöstaden.

1/12/08 18:41  
Blogger André Johansson skrev..

Varpå vi går upp på terassen, slår på infravärmen och dricker ett glas ljummet brännvin.

2/12/08 16:20  
Blogger Sara Ödmark skrev..

"Titta på bäver"?
Det var det konstigaste.

5/12/08 00:03  

Skicka en kommentar

<< Home