måndag, juni 13

I Avesta gillar de korv


Jag får inte korven ur kroppen. Jag som hade tänkt vänta med en kommentar tills min lite större text om Alvar Aalto och Avesta är klar och publicerad. Men jag kan inte hålla mig.

Björn Wiman, kulturchef på DN, skrev i gårdagens tidning hur han tillbringat helgen i Avesta på högerläger. Där, mellan sillen och champagnen, sprang han in i historien om Avesta och Alvar Aalto, den finske stjärnarkitekten. Aalto ritade ett förslag på ett helt annat Avesta än det som vi ser idag skulle ha kunnat se ut. Det där är ju såklart en intressant diskussion, hur Avesta valde en plåtlada till galleria istället för kopparklädd teater, men jag tänkte lämna den frågan till senare.

Det är korvknorren jag vill åt. I avslutningen av krönikan menar Wiman att en korvfigur vid en korvkiosk utanför Plus-huset (plåtladan) är en "svårslagen lokalfärgad symbolbärare". Man förstår att i Avesta är man mer inne på ful korv än Aalto-arkitektur. Det spelar dessutom ingen roll, menar Wiman, att Avesta har världens största dalahäst och en ståtlig stålvisent på torget. Korven blir ändå den svårslagna lokalfärgade symbolbäraren.

Ni kan bygga hur många djurmonument som helst! Ni kommer ändå bara att vara korvgubbar!

Ja, så kan man såklart gå på och låtsas som att det inte finns ful korv i alla städer, kanske till och med i Enskede. Och att just den i Avesta säger något om just den staden. Men då får man också räkna med att gamla bruksarbor bloggar om att den där korvknorren, ja, det var nog det mest oförblommerade folkförakt man sett sedan kulturfolket gick loss på Plötsligt i Vinslöv. Jag tror faktiskt att man måste man måste vara uppvuxen i Stockholm, och inte på landsbygden, om man ska se sådana sanslösa samband. Det är som signaturen Lasse skriver i kommentatorstråden till Wimans text: ”För övrigt står det en korvkiosk utanför Aaltos byggnad vid Kungsträdgården i Stockholm också, som Wiman kan reta sig på”.

Ni kan bygga hur många Karl den tolfte-monument som helst...



Att det är just korven som får skit är däremot väntat. Medelklassen har aldrig gillat fläsk. Ja, om den inte är från en annan dalahåla, Gustafs. Där snackar vi. Prima kulturkorv.

16 Kommentarer:

Anonymous herr Ahlberg skrev..

Det HÄR skulle få publiceras i dn. Mycket trevlig läsning. Bra jobbat!

14/6/11 08:44  
Blogger André Johansson skrev..

Tack! Jag förväntar mig att de ringer under dagen och böner och ber om publicering...

14/6/11 09:05  
Anonymous _wiman skrev..

Men snälla rara. Det var ju inte korvkiosken jag menade, utan korvstatyn utanför. Das korv an sich, så att säga. Svårsmält, skulle jag säga. http://www.flickr.com/photos/64033426@N03/5832013828/in/photostream

14/6/11 09:47  
Anonymous Anonym skrev..

Gustafskorv görs väl av hästkött?

14/6/11 10:00  
Blogger André Johansson skrev..

>>Wiman: Ja, den får vara hur ful som helst, den där korvfiguren. Jag fattar fortfarande inte varför en ful korv just i Avesta är svårslagen lokalfärgad symbolbärare. Trots en rad andra starka djurvarumärken. Det får du gärna förklara för mig.

14/6/11 10:07  
Blogger André Johansson skrev..

Anonym, japp, det stämmer. därav prima kulturkorv.

14/6/11 10:08  
Blogger André Johansson skrev..

Jag har nu tydliggjort att det var korvfiguren och inte korvkiosken som Wiman åsyftade. Gjorde som ni kan se ingen skilland i texten.

14/6/11 10:13  
Anonymous _wiman skrev..

Ful? Jag vet inte om just "ful" är det ord som först kommer för mig när det gäller den där korvskulpturen. Men lokalchauvinismen kring Dalälven har alltid haft förmågan att fördunkla vanligtvis vettiga människors omdöme. För övrigt gör ryktet gällande att det står exakt likadana ketchupsprutande korvkreationer både vid Hornstull i Stockholm och i Sundsvall. Detta försvagar möjligen min tes, det medges.

14/6/11 10:23  
Blogger André Johansson skrev..

Ja, eller smaklös, vad du vill som är dåligt.

Aha, det är dalälvschauvinismen som får folk att föredra korvfigur istället för Aalto...

14/6/11 10:44  
Blogger Bärtil skrev..

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

14/6/11 11:43  
Anonymous Henric Schef skrev..

Ja, det var en urbota dum artikel. Wimans försvar innebär i praktiken att kommunledningen ngn gång sent 60- tidigt 70-tal tänkte enligt nedan. "alltså gubbar, vi måste komma till ett beslut, ska vi bygga aaltos kopparpalats för 1/2 miljard (indexuppräknat) eller ska vi satsa på den där korvgubben i plast?".

14/6/11 11:45  
Anonymous Göran Johansson skrev..

Hur kan en reklamgubbe i plast bli ett bestående minne för Wiman efter en vistelse i Avesta. Ett besök i Avesta Art borde vara bättre satsad tid än en smygkorv med chokladdryck.
Wiman har gett Pucko ett ansikte

14/6/11 13:23  
Blogger André Johansson skrev..

Avesta och Aalto-historien fortsätter i Arkitektur-bloggen genom Dan Hallemar här:

http://tidskriften-arkitektur.blogspot.com/2011/06/aalto-och-stark-i-avesta.html

14/6/11 15:23  
Blogger Pär Eliaeson skrev..

Så Avesta har kommit i ropet. Så lämpligt... ;-]

Vem bryr sig om vad Wiman skriver? Han är en clown.

15/6/11 07:56  
Anonymous Karin skrev..

Wimans Avestabetraktelse fick mig att känna att jag nog tillhör ett exotisk, men lägre stående folkslag. Blev tvungen att ta en sväng till Avesta för att se om den där korven blivit ledsen. Det hade den - nu har den gömt sig i ett hörn i det inre rummet på hamburgerbaren. http://www.karinenglund.com/2011/06/en-framling-halsar-pa/

15/6/11 09:18  
Blogger André Johansson skrev..

George Bush fd rådgivare om Avesta. Snabbmatsknorren går igen. http://www.frumforum.com/swedens-strong-handed-urban-planning

15/6/11 22:49  

Skicka en kommentar

<< Home