torsdag, augusti 24

Sekonden

















När jag för några månader sedan skrev om politiseringen av fotbollen på Jet Set Junta glömde jag en sak. Att läsa P-O Enqvists ”Sekonden” - sannolikt den bästa bok som skrivits inom ämnet i Sverige. Utan den i bagaget blir texter om idrott och politik tunna. Boken handlar om hur en ung pojke försöker förstå hur hans hederliga arbetarklasspappa kunde fuska i idrott. Fusket bestod av att bly bytts ut mot tenn, vilket resulterade i att pappan blev svensk mästare i lätt slägga. Obegripligt för en son som såg sin far som moraliskt rättesnöre. Boken lyckas sedan knyta ihop detta med DDR:s försök att genom OS-medaljer legitimera kommunism.

P-O Enqvist skrev boken i Berlin på 70-talet och möjligen blev jag geografiskt påverkad när jag för ett par veckor sedan läste boken just i Berlin. För det var länge sedan en bok liksom satt sig på axeln och kommenterade saker jag efter läsandet upplevde. Att ha den vid sin sida under friidrotts-EM var mycket intressant. Hur Enqvist torrt konstaterar i efterordet till boken om hur statsdoppning övergått till marknadsdoppning. I grunden ganska enkla analyser, men precis som alla stora berättare och pedagoger känns det som att det är P-O som är just den tankens upphovsman.

Ett bevis på bokens briljans är att min sportillitterata sambo sågs sitta i soffan framför sportspegeln efter att ha läst Sekonden.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home